Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Ändra reglerna för bussförares nattjobb

Anna Anund, forskningschef på VTI. Foto: Paula Isaksson.

Reglerna för hur länge en bussförare får köra nattetid är inte anpassade med tanke på säkerheten. Det hävdar Anna Anund, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sveriges Televisions konsumentprogram Plus. Bakgrunden är den svåra bussolyckan utanför Sveg i april 2017 då tre skolungdomar omkom när en dubbeldäckare med ungdomar på skidresa körde av vägen och la sig på sidan.

Vid olyckstillfället hade bussföraren kört hela natten. Föraren är nu åtalad för bland annat vållande till annans död och nu inleds rättegången mot honom.

Åklagaren Mikael Bäckström säger till SvT Plus att regelverket för nattarbete bör ses över, samtidigt som den aktuella föraren inte har brutit mot arbetstidsreglerna.

– Chauffören har det yttersta ansvaret för säkerheten, men han står också i beroendeställning till bolaget, säger han till Plusredaktionen.

Anna Anund på VTI anser också att regelverket bör ses över.

– Reglerna är inte anpassade för säkerhet. Det är en konkurrenslagstiftning. Man har inte vägt in trötthet som en riskfaktor när man pratar kör- och vilotider. Framför allt inte de här biologiska faktorerna som att vi blir tröttare mitt i natten. säger hon.

Här kan du se Plus på SvT Play.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)