Transportnäringen är i stort behov av yrkesförare, både för buss och lastbil. För att underlätta utbildning och rekrytering av unga till yrket vill Transportföretagen att det ska vara möjligt för den som vill utbilda sig till yrket att få studielån för C- och D-behörighet, likaså att unga förare ska få köra även långa busslinjer. Det skriver Anna Grönlund och Caj Luoma från Transportföretagen i den här debattartikeln.
Transportnäringen är i stort behov av yrkesförare. Myndigheten Trafikanalys har presenterat ny statistik som visar att endast 2,1 procent och 0,2 procent av unga mellan 18 och 24 år har behörighet till tung lastbil respektive buss. Därför vill Transportföretagen ha möjlighet till CSN-lån för C- och D-behörighet samt möjlighet att frångå EU-direktiv som begränsar unga människors möjlighet att köra busslinjer med en sträckning som är längre än 50 kilometer.
I dagarna presenterade myndigheten Trafikanalys statistik över körkortsbehörigheten i Sverige för 2018 och även i år visar statistiken låga siffror för unga mellan 18 och 24 år inom körkortsbehörigheterna C och D (tung lastbil och buss), 2,1 procent respektive 0,2 procent. De närmaste tio åren behöver 50 000 lastbilsförare anställas och mellan 2018 och 2020 behöver bussbranschen anställa 7 300 bussförare. Trafikanalys siffror är oroväckande eftersom vi behöver få in fler unga till transportnäringen för att lösa det stora rekryteringsbehovet.
Att inneha ett körkort öppnar dörrar till arbetsmarknaden, särskilt för unga. Den förra regeringen införde möjligheten till CSN-lån för att finansiera körkortsutbildningen för B-körkort, vilket var ett bra första steg.
Men körkortslånet, som det ser ut i dag, är villkorat med åldersrestriktioner samt krav på arbetslöshet och anmälan som arbetssökande Detta försvårar möjligheten för företag inom transportnäringen att anställa personal. Med en regering på plats vill Transportföretagen se att kraven på arbetslöshet och ålder tas bort samt att möjlighet ska finnas att ta lån även för körkortsbehörigheterna C och D.
Vidare menar vi att om unga redan på gymnasienivå ska kunna ta körkortslån kommer deras anställningsbarhet att öka, särskilt inom transportnäringen. Fler förslag för ökat körkortstagande i Sverige finns i Transportföretagens nya rapport ”Fler körkort ger fler jobb”
Att få in fler unga till bussbranschen begränsas ytterligare genom ett EU-direktiv inkorporerat i lag om yrkesförarkompetens 2007:1157, som bestämmer att yrkesförare mellan 18 och 20 år inte får köra busslinjer med en sträckning som överskrider 50 kilometer. Detta trots att de har en gymnasieutbildning som ger fullständig behörighet till körkortskategori D. Även unga vuxna mellan 21 och 23 år som väljer att gå yrkesvux eller Komvux drabbas av motsvarande begränsning.
Många bussföretag runtom i landet bedriver både linje- och beställningstrafik med sträckningar längre än 50 kilometer eftersom avstånden mellan städerna i Sverige är stora och att vi har en stor procentuell andel glesbygd. I praktiken innebär lagen att den svenska bussbranschen inte kan anställa personer som är under 23 år. Med ett behov på 7 300 bussförare mellan 2018 och 2020 innebär det stora negativa konsekvenser för bussföretagen och för unga människor som vill arbeta i ett yrke som de är utbildade för men inte får utöva.
Utan transporter stannar samhället. Lastbilar behövs för att frakta varor på våra vägar. Bussar utgör en stor och viktig del av kollektivtrafiken som gör det möjligt för människor att transportera sig till skola, jobb och andra välfärdsinstanser.
Enligt HUI Research beräkningar kommer 40 000 jobb inte att skapas inom transportnäringen fram till 2030 om inga åtgärder vidtas. Det liksom den generella utmaningen att få fler i arbete gör det angeläget att lösa körkortsfrågan samt att på EU-nivå arbeta för att Sverige ska frångå 50-kilometersbegränsningen för unga. Här behövs ett krafttag från regeringen.
Anna Grönlund, branschchef Transportföretagen, bussbranschen
Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen
Lämna ett svar