Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Full gas mellan Gotland och fastlandet

Destination Gotlands nya gasfärja M/S Visborg sattes i trafik på torsdagen. Foto: Segerberg Media.

Med bandklippning och fanfar tidigt på torsdagsmorgonen avgick M/S Visborg på sin premiärtur från Visby till Nynäshamn. M/S Visborg är det nya fartyg som Destination Gotland nu har satt in i Gotlandstrafiken. Fartyget drivs med flytande naturgas, LNG, vilket minskar utsläppen av CO2 med 20% jämfört med marin diesel.

Innan M/S Visborg sattes i reguljär trafik visades fartyget för press och allmänhet i Stockholm i lördags.

– LNG minskar utsläppen av koldioxid och ger stora förbättringar i luftkvalitet. LNG har i princip inga svavelutsläpp och utsläppen av partiklar är små. Det ger stora positiva hälsoeffekter i städer som har hamnarna centralt och skapar även en renare arbetsmiljö ombord på fartygen, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige.

På lång sikt lägger användningen av LNG grunden för att växla över till flytande biogas, LBG, som fartygsbränsle. Flytande biogas är i praktiken samma bränsle som flytande naturgas, med den skillnaden att biogas är av förnybart ursprung medan naturgas är fossilt.

– Sjöfarten har identifierats som en av de största utmaningarna i omställningen från fossilt till förnybart. Genom introduktionen av LNG – och en successiv infasning av LBG – skapar vi goda förutsättningar för klimatneutrala sjötransporter i framtiden, säger Maria Malmkvist.

Destination Gotlands nya fartyg är byggt på Guangzhou Shipyard i Kina. Kapaciteten är 1650 passagere och lastkapaciteten på 1 650 lastmeter motsvarar 500 personbilar. M/S Visby är 200 meter lång och 25 meter bred.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Vilket namn har fartyget? Eller är de två nya? Nämns både Visby och Visborg

    • Rätt namn är naturligtvis M/S Visborg. Tack för påpekandet! Vi ber om ursäkt för felskrivningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)