Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långsam laddning för snabbladdade bussar

Laddstation för snabbladdning via pantograf. Men i uUddevalla ska elbussar som går att snabbladda laddas lpngsamt. Foto: Ulo Maasing.

De skulle kunna laddas snabbt men kommer att laddas långsamt, de nya elbussar som i sommar ska sättas i trafik i Uddevalla. De nya Volvobussarna som Uddevalla Omnibus ska börja använda är helt klara för snabbladdning, men några laddstationer kommer inte att finnas på plats. Istället får bussarna köras in i depå och laddas långsamt där.

Det betyder att förarna måste köra till depå och ladda bussarna där, vilket i sin tur innebär att det kommer att krävas fler bussar för att klara trafiken. En snabbladdning med pantograf från en laddstation tar annars bara tre – sex minuter.

– Vi hade önskat att ha bussterminalen Kampenhof som en naturlig knutpunkt för snabbladdning. Men så långt kom vi inte i diskussionerna den här gången. Därför behöver vi flera bussar, säger Alf Gillberg(S), styrelseordförande i Uddevalla Omnibus, till tidningen Bohusläningen.

Till en början ska elbussarna gå på en av linjerna i Uddevalla, linje 5. I framtiden kan samtliga stadsbussar i Uddevalla komma att bli elektriska.

– Eftersom bussarna är förberedda för snabbladdning i pantograf så har vi inte låst oss vid något, utan kan börja med att ladda i depå. Det är mycket som måste diskuteras först, säger Christer Pettersson, vd för Uddevalla Omnibus till Bohusläningen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)