Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny vd för Samtrans

Tomas Hansson, ny vd för Samtrans. Foto: Johan Töpel.

Samtrans, som förvärvades av Nobina förra året får ny vd. Det är TomasHansson som den 1 april efterträder Jan Bosaeus som varit tillförordnad vd sedan oktober. Samtrans har cirka 750 fordon och 850 medarbetare samt arbetar med sjukresor, färdtjänst och andra resor för personer med särskilda behov.

Tomas Hansson har bland annat varit ekonomidirektör för Nobina Sverige, affärsområdeschef för Swebus och kommer senast från en roll som direktör för verksamhetsutveckling & koncernfunktioner på Nobina, där han samtidigt har varit en del av Nobinas koncernledning.

– Det är mycket glädjande att vi nu får Tomas Hansson som vd för Samtrans, så att han kan leda verksamheten till nästa spännande fas. Samtrans är i dag den ledande aktören för omsorgsresor i Stockholms län. Tomas erfarenhet, strategiska förmåga och tydliga värderingar kommer att bli viktiga för att driva kvalitet och utveckling inom den särskilda kollektivtrafiken och inom Samtrans, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.

– Det finns en stor potential i bolaget, men framförallt är det ett bolag med ett stort hjärta och en verksamhet som hjälper många människor i vardagen. Tillsammans med Samtrans ledningsgrupp och alla medarbetare ser jag fram emot att fortsätta den utveckling som avlämnande vd Jan Bosaeus har inlett, säger Tomas Hansson.

Fakta om Samtrans:
Ägs av Nobina Sverige AB.
Har ca 850 medarbetare, varav drygt 100 stycken inom administrationen och beställningscentralen.
175 anslutna åkerier.
750 fordon, varav cirka 500 stycken är specialfordon.
Årsomsättning 2016: 555 Mkr
Utför årligen cirka 2 miljoner personresor.
Resorna utförs främst inom Stockholms län.
Uppdragsgivarna finns främst inom den offentliga sektorn.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)