Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer och mer kraft i batteribussar

Den amerikanska elbusstillverkaren Proterra har nu installerat batteripaket på 440 kWh i sin 10,6 meter långa stadsbuss Catalyst. Det är nytt amerikanskt och europeiskt rekord. Bild: Proterra.

Batteriutvecklingen för elbussar går nu snabbt. Den amerikanska elbusstillverkaren Proterra genomförde för några dagar sedan ett omfattande test där man satte nytt amerikanskt batterirekord. Man testade en 10,6 meter lång batteribuss med hela 440 kWh batterikapacitet när det gäller säkerhet, bussens strukturella hållbarhet med mera. Batterikapaciteten skulle vara även europeiskt rekord. Men snart kommer mycket kraftfullare batterier för elbussar, även i Europa.

Testet genomfördes på en forsknings- och testanläggning i Altoona.

Bussmodellen, Proterra Catlyst, har batterierna monterade under golvet med möjlighet att installera ytterligare batterier på taket. Det är en lösning som enligt Proterra innebär att man får en större kapacitet för energilagring genom att bussens tyngdpunkt är låg. Den större batterikapaciteten ger också en längre räckvidd.

Men ännu större batterikapacitet är på gång, även i Europa.

Den spanska busstillverkaren Irizar har fått order på bussar med 525 kWh batterikapacitet, men ordern gäller ledbussar och inte normallånga stadsbussar.

När MAN näst år börjar serietillverka sin eldrivna stadsbuss Lion´s City E kommer bussen i tolvmetersversion att vara utrustad med 480 kWh batterier, medan den i 18-meters ledbussversion kommer att ha 640 kWh batterikapacitet.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)