Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya EU-krav för ökad trafiksäkerhet

EU: Nya krav på säkerhetsutrustning i bussar, lastbilar, personbilar och skåpbilar införs 2022.

Skärpta krav när det gäller utrustning för att öka trafiksäkerheten för bilar, bussar och lastbilar ska införas i hela EU år 2022 enligt ett beslut i EU-kommissionen på tisdagen. Bland annat skärps kraven på förarstöd i bussar och lastbilar. Likaså ska en ”svart låda” finnas i alla fordon, ungefär som i flygplan. ”Lådan” ska registrera färddata som kan analyseras om en olycka inträffar. För bussar och lastbilar ställs krav på utrustning som eliminerar den döda vinkeln och förbättrar förarens sikt.

Redan idag finns på mycket av den utrustning som krävs på bussar, men ofta endast som tillval, men nu blir den obligatorisk.

Alla fordon, alltså även personbilar och skåpbilar, ska ha avancerade nödbromssystem, likaså system som varnar om föraren blir trött, ouppmärksam eller distraherad (exempelvis genom att använda sin smartphone under körning).

Bussar och lastbilar ska ha utrustning för att göra förbättra förarens sikt och eliminera de så kallade döda vinklarna, likaså system som upptäcker fotgängare och cyklister framför och vid sidan av bussar och lastbilar, i synnerhet vid svängar.

Nya krav kommer också när det gäller intelligenta system för hastighetsbegränsning.

EU-kommissionen ser det nya regelverket som ett viktigt hjälpmedel för att nå EU:s nollvision – år 2050 ska ingen omkomma eller skadas allvarligt i trafiken år 2050.

– Varje år dödas 25 000 människor i trafiken inom EU. Det övervägande flertalet av dessa olyckor orsakas av misstag som människor gör. Vi måste ändra på det. Den nya säkerhetsutrustning som nu kommer att bli obligatorisk kan få samma effekt som när säkerhetsbältena först infördes.

– Mycket av utrustningen finns redan på en del fordon, men när vi nu inför generella krav ökar vi säkerheten över hela linjen, samtidigt som vi banar väg för framtidens uppkopplade och automatiserade mobilitet, kommenterar EU-kommissionären Elżbieta Bieńkowska som är ansvarig för den interna marknaden och näringslivsfrågor.

I och med EU-kommissionens beslut på tisdagen har såväl kommissionen som ministerrådet och EU-parlamentet ställt sig bakom de nya reglerna. Nu går de tillbaka till EU-parlamentet och rådet för att bli lag.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)