Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för förarlös allvädersbuss

Den finsk-japanska självkörande bussen Gacha hade premiär i Helsingfors på tisdagen. Bussen är enligt skaparna gjord för att klara alla väder. Foto: Sensible 4.

En förarlös buss som ska klara alla väder hade på tisdagen premiär i Helsingfors. Det är den självkörande bussen Gacha som är resultatet av ett finskt-japanskt samarbete som lanserades i vintriga Helsingfors. I april sätts bussen i trafik i Helsingforsförorten Esbo. Därefter ska den testas på flera orter med målet att sättas i reguljär trafik under 2021. Vi har tidigare presenterat Gacha i november förra året.

Gacha är utvecklat av det finska företaget Sensible 4 som är inriktat på utveckling av självkörande fordon och det japanska livsstilsföretaget Muji. Designen, med identiskt lika fram- och bakände, är japansk, teknologin finsk.

Sensible 4 förser bussen med sin autonoma körteknologi som enligt företaget garanterar fordonets positionering, navigering och lokalisering av hinder vilket ska möjliggöra autonom körning året runt , oavsett omgivning och förhållanden. MUJI svarar för expertis när det gäller fordonets design och användarupplevelse.

– Utvecklingen av Gacha började när teamet i Sensible 4 arbetade med första generationens självkörande bussar. De märkte att bussarna inte fungerade ens i duggregn, för att inte tala om de typiska vinterförhållandena i Finland, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4.

– Fullt självständig självkörande teknik är inte här än. De flesta självkörande bilar kan endast användas under ideala väderförhållanden och på väl märkta vägar. Detta har Sensible 4 lyckats ändra på genom upprepade tester i de hårda vinterförhållandena i finska Lappland.

Enligt Sensible 4 är den andra funktionen som gör att Gacha skiljer sig från andra självkörande bussar dess design utan fram- eller bakända. Det är möjligt då det inte finns något behov av ratt eller förarsäte. Som resultat följer sittplatsen den mjuka rundade formen på bussen, vilket ger mer utrymme för passagerare.

Den fyrhjulsdrivna eldrivna bussen är 4,5 meter lång, 2,5 meter bred och 2,8 meter hög. Bussen tar tio sittande och sex stående passagerare. Gacha kan snabbladdas och som tillval finns trådlös, induktiv, laddning. Toppfarten vid autonom körning är 40 km/h och räckvidden på en laddning minst 100 kilometer.

Gacha har fyra Lidarsensorer, 8 radarsensorer, 360 graders kamera, GPSD med hög precision samt tröghetsmätare (IMU) och kontrolleras över telenätet 4GLE/5G.

Efter premiärvisningen i Helsingfors på tisdagen ska bussen sättas i trafik i förorten Esbo under april. Därefter ska den flyttas till Tavastehus, Vanda och Helsingfors senare under 2019.

Sensible 4 planerar att producera en första flotta av Gacha för piloter i olika städer i Finland och andra länder. Målet är att ha flottor av självkörande Gacha som fungerar som en integrerad del av städernas befintliga transportsystem 2021, då man också inleder industriell produktion av bussen.

Företaget uppger att man håller på att etablera partnerskap med ett antal städer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)