Transportstyrelsen tillbakavisar den kritik som intresseorganisationen Resenärsforum på tisdagen riktade mot myndigheten. Resenärsforum hävdade att Transportstyrelsen inte tog sitt ansvar för säkerheten i den stora bussterminal som just nu byggs i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm. ”Vi duckar inte för frågan, men vi har inte mandat att utöva tillsyn av säkerheten i terminalen”, skriver Transportstyrelsens pressansvariga Monica Näslund i ett bemötande.
Hon framhåller att Transportstyrelsen i mitten av februari hade ett möte med Resenärsforum.
– Då förklarade vi vår hållning och besvarade frågor. Vi lovade också att lämna en skriftlig redogörelse, vilket vi har gjort, skriver Monica Näslund.
Hon förklarar att myndigheten har ”förståelse för Resenärsforums engagemang i frågan och det ser vi som positivt och angeläget.”
– Men vi har i vår bedömning kommit fram till att Katarinaterminalen inte kan betraktas som väg eftersom terminalen ryms i detaljplanelagt område som kvartersmark. Därför har inte Transportstyrelsens mandat att utöva tillsyn av säkerheten vid terminalen. Säkerhetsfrågorna måste därmed granskas inom ramen för bygglovsprövningen.
– Vi har tagit emot utredningsmaterialet från Resenärsforum, men det finns inget i det som föranleder att vi skulle göra en annorlunda bedömning av vårt mandat i frågan.
I det skriftliga svar som Transportstyrelsen på måndagen skickade till Resenärsforum tar sektionschefen Roger Hiding också upp att Katarinaterminalen byggs på kvartersmark. Därför är den trafik som sker inom terminalen inte att betraktas som väg.
– Den omfattas därför inte heller av bestämmelserna om vägtunnlar i lagen om säkerhet i vägtunnlar, skriver Roger Hiding och fortsätter:
– De åtgärder som vi som myndighet vidtar måste ha stöd i rättsordningen. Vi kan därför inte utföra någon tillsyn av säkerheten. En tillsyn måste ske inom ramen för bestämmelserna i plan- och bygglagen om bygglov med mera.
Inte vårt bord tycker Transportstyrelsen. Nej, ingen tycks ta ansvar för säkerhetshaveriet i Katarinaterminalen.
Gasbussarna där nere i grottan bland hundratals människor kan ses som redan apterade och lättåtkomliga bomber, ett oemotståndligt terrormål. Även en amatörmässig terrorist klarar att kasta upp en handgranat på ett eller flera busstak som penetrerar och antänder gastankarna. En extrem sårbarhet för terror eller en naturlig olycka som naiva beslutsfattare och myndigheter skapat.
Den första självklara åtgärden borde vara att omedelbart förbjuda gasbussar i Katarinaterminalen och andra utsatta miljöer och i ett andra steg få bort gasbussar helt ur stadstrafiken.
Elbussar har inte detta säkerhetsproblem, dessutom kan 4-6 elbussar köras på samma energimängd som de energislukande gasbussarna. Dessutom slipper man gasbussarnas lågfrekventa, mycket störande dånande på gator och torg. Använd biogasen för andra transporter eller för att generera el istället.
El bussar som har uppladdningsbara batterier av litium batterier kan vara säkrare om inte brand uppstår och termisk rusning sker i batterierna. Det som då händer är att vätefluorider läcker ut. Det är en mycket giftig gas som är frätande och det skulle innebära en katastrof i Katarinaterminalen. Det finns forskning i ämnet men kunskapen är än så länge låg inom myndigheter och branschen som brukar elfordon. Förhoppningsvis får vi bättre kunskaper om riskerna och kan få till bättre konstruktioner och säkerhetsrutiner inom snar framtid.