Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande buss för alla väder

Den självkörande buss som utvecklas i ett finskt-japanskt samarbete ska klara även svåra vinterförhållanden. Bild: Sensible 4.

Snö, dimma och kraftigt regn ska inte vara något problem för den autonoma, självkörande, buss som japanska Muji och det finska företag Sensible 4 nu utvecklar. En första prototyp ska presenteras i mars nästa år och under första halvåret 2019 ska bussen, döpt till Gacha, sättas i testtrafik i tre finska städer. Siktet är inställt på reguljär kollektivtrafik år 2021. Bussen tar tio sittande och sex stående passagerare och ska kunna köra även under svåra väderförhållanden som annars kan hindra andra autonoma fordon.

Designen, med identiskt lika fram- och bakände, är japansk, teknologin finsk.

Den fyrhjulsdrivna eldrivna bussen är 4,5 meter lång, 2,5 meter bred och 2,8 meter hög samt har en högsta hastighet på 40 kilometer i timmen vid autonom körning. Räckvidden på en laddning uppges till över 100 kilometer. Bussen kan snabbladdas och som tillval finns trådlös, induktiv, laddning.

Sensible 4, med bas i Esbo utanför Helsingfors, utvecklar system för autonom körning för alla slags fordon i alla klimat. Tekniken har enligt företaget testats och validerats under arktiska förhållanden i finska Lappland och fungerar enligt Sensible 4 överallt.

– Vi utvecklar de här fordonen så att de kan vara en del av människors dagliga transporter. Autonoma fordon kan inte få ett brett genomslag förrän teknologin fungerar säkert i alla väder och klimatförhållanden, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4.

Gacha har ett helt paket av sensorer: Fyra lidarsensorer, åtta radarsensorer, 360-graderskamera, GPS med hög precision, tröghetsmätare samt kontrolleras via 4G-nätet.

Sensible 4:s japanska partner Muji är inriktat på en rad vardagsprodukter och har bland annat en egen butikskedja. Man säger sig sträva efter ett behagligt liv för alla. Bland annat anser man att den autonoma tekniken har potential på landsbygden där en sjunkande nativitet och åldrande befolkning skapar utmaningar för samhället.

Därmed ligger projektet i linje med de tankar man har i Skellefteå om “självkörande busskurer” som vi nyligen rapporterade om.

Gacha har identiskt lika fram- och bakparti samt en rymlig interiör med plats för tio sittande och sex stående passagerare. Bild: Sensible 4.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)