Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Liten mässa med ambitiöst program

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, mötte sin tyska kollega Christiane Leonard, chef för den tyska bussbranschens organisation BDO på Bus2Bus. Foto: Ulo Maasing.

Just nu pågår Bus2Bus i Berlin – den tyska branschorganisationen BDO:s mässa och kongress. Mässan hålls i år för andra gången och levererar inga bussnyheter, men väl ett ambitiöst och spännande seminarie- och kongressprogram. Vi har gjort en snabbvisit på Bus2Bus. I anslutning till Bus2Bus höll också den internationella vägtransportunionen IRU möte med sin passagerarkommitté. Mässan avslutas under torsdagen.

Bland busstillverkarna saknades flera av de i Sverige välkända. Volvo fanns inte alls på plats, Scanias tyska organisation hade en monter men ingen buss och detsamma gällde VDL. Störst var närvaron från MAN/Neoplan med fyra bussar, varav tre på utomhusutställningen.

MAN:s stadsbuss Lion´s City i eldriven version. Foto: Ulo Maasing.

Elektrifieringen av bussbranschen märktes tydligt på mässan med elbussar från bland annat MAN (Lion´s City Electric), Ebusco, Sileo och lilla Jest.

Under huven på en Mercedes-Benz Citaro med några år på nacken: med hjälp av ZF har dieselhussen blivit en elbuss. Foto: Ulo Maasing.

På plats fanns också en äldre Mercedes-Benz Citaro stadsbuss som väckte stor uppmärksamhet eftersom den var eldriven. Och detta trots att det var först i fjol som Mercedes-Benz visade de första exemplaren av sin stadsbuss Citaro med eldrift.

Här handlade det om en buss som var konverterad till elbuss av ett företag i München i samarbete med ZF som hr ingått ett strategiskt partnerskap. ZF svarar för den elektriska drivlinan CeTrax och den elektriska portalaxeln AxTrax. Lösningen kallas för e-Trofit och uppges inte kräva några större modifikationer i övrigt på stadsbussar än att dieselmotor och drivlina byts ut mot elutrustning med en motor på 250 kilowatt.

Många av utställarna på Bus2Bus var också inriktade på olika komponenter för eldrivna bussar.

Dessutom fanns en spännande avdelning för startupföretag med sikte på olika produkter och lösningar för bussbranschen. Sammanfattningsvis: Bus2Bus är kanske inte en mässa att besöka för att se nyheter från busstillverkare, men för den som är intresserad av innovationer och utveckling i branschen är det väl använd tid att ta en dag eller två på Bus2Bus när mässan hålls nästa gång, 2021. Även då i Berlin.

Här är några glimtar från årets Bus2Bus:

Holländska Ebusco visade sin 2.2 i DB Regios färger. Ebusco fick, som vi nyligen rapporterat, sin stora genombrottsorder på 60 elbussar till det holländska bussbolaget Qbuzz. Foto: Ulo Maasing.

Även franska Heuliez, som ingår i Iveco Bus, visade en elbuss i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Temsa visade en HD 13 i FlixBus färger. Foto: Ulo Maasing.

Bus2Bus har ett omfattande och framtidsinriktat seminarieprogram. Foto: Ulo Maasing.

Neoplan Tourliner som rullande konstverk. Foto:Ulo Maasing.

Mercedes-Benz safety coach är ute på uppvisningsturné och stannade till på Berlinmässan. Foto: Ulo Maasing.

Ett lejon med ett lejon. MAN Lion´s Coach med ett rytande lejon på sidan. Foto: Ulo Maasing.

Den lilla elbussen Jest med drivlina från BMW. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)