Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare tag i miljözoner

Transportstyrelsen vill gör det lättare att komma åt fordon som inte får köra i miljözon. Foto: Ulo Maasing.

Det ska bli tuffare tag mot fordon som inte får köra in i en miljözon enligt ett förslag från Transportstyrelsen. Fordon som inte får köra in i miljözon ska inte heller få stanna eller parkera där. Transportstyrelsen räknar med att det ska göra det enklare för kommunerna att övervaka miljözonsreglerna.

Förslagen finns i en rapport som Transportstyrelsen nu har skickat in till miljö- och energidepartementet sedan man i fjol fått i uppdrag av regeringen att komma med förslag på hur man kan se till att miljözonsreglerna följs.

Kommuner kan i dag stänga ute vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) från särskilt miljökänsliga områden inom städer genom att införa miljözoner. Från 2020 kan även andra typer av fordon stängas ute.

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Om förbudet mot att köra ett fordon kompletteras med ett förbud mot att stanna och parkera kan fordonen i en miljözon övervakas även när de står stilla, menar myndigheten.

Övervakningen skulle likna dagens parkeringsövervakning och utföras av kommunerna. Kommunen skulle i så fall själv, eller genom att anlita vakt- eller parkeringsvaktsbolag, kunna kontrollera att otillåtna fordon inte har parkerat eller stannat i zonen.

– Kommuner har ett egenintresse av att säkerställa att de som kör i miljözoner följer reglerna, och vi tror att kommunerna kommer att prioritera övervakningen i högre grad än vad polisen har möjlighet att göra. Vi bedömer därför att förslaget bidrar till utökad övervakning och i sin tur god regelefterlevnad, säger utredare Kristofer Elo på Transportstyrelsen.

För att förslaget ska bli verklighet behöver regeringen besluta om ändringar i trafikförordningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)