Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

IRU: ”Dieselförbud i städer kan försämra miljön”

En turistbuss på en Parisgata. Paris är en av allt fler europeiska städer som förbereder ett förbud mot dieselfordon. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussen gör det möjligt med ett miljövänligt och flexibelt resande. Ändå drabbas även dieselbussar som är moderna och har låga emissioner av allt fler inskränkningar i städer runt om i Europa. Fler och fler städer inför eller planerar förbud för dieseldrivna fordon för att minska miljöpåverkan och trängsel. Men det är åtgärder som kan motverka syftet och istället öka trängseln på gatorna och ge en sämre miljö. Det hävdar den internationella vägtransportunionen, IRU, i en ny rapport om bussturismen: Coach of the Future.

”Vägtransportnäringen vill komma bort från dieseln men myndigheter och politiker i städerna måste förstå att det tar tid för trafikföretagen att förnya sina fordonsflottor och ersätta diesel med alternativa drivmedel”, skriver IRU. Organisationen pekar på att bussen idag är det grönaste alternativet för persontransporter. Ändå möts den av dieselförbud som hindrar tillträde till städer, trots att realistiska alternativ idag saknas.

IRU konstaterar att omkring 400 000 turist- och långfärdsbussar idag trafikerar Europas vägar och avverkar i genomsnitt 500 kilometer per resa. Dessa bussar behöver drivmedel som fungerar i långväga trafik och tanknings- eller laddinfrastruktur måste vara lättillgänglig.

Rapporten slår fast att det finns, eller kommer snart att finnas alternativ som är tekniskt tillgängliga: HVO-blandningar, bio-LNG och dieselelektriska hybrider. Samtidigt finns det två avgörande hinder för de nya alternativen: de höga investeringskostnaderna i nya bussar samt bristen på lämplig infrastruktur. Samtidigt slår rapporten fast att batteridrivna bussar är uteslutna för långväga busstrafik på grund av de begränsningar de har när det gäller räckvidd och batterier.

De hinder som idag finns för att turisbussbranschen skulle kunna lämna dieseln får att komma över i en nära framtid, menar IRU-rapporten. Vad som behövs är stöd för att etablera en infrastruktur för alternativa drivmedel, subventioner för köp av renare fordon och en översyn av energibeskattningen och reglerna för vägavgifter.

Matthias Maedge leder IRU:s arbete i EU.

– Allt fler städer inför förbund mot dieselfordon och det slår orättvist mot turist- och långfärdsbussar trots att de redan är en del av lösningen när det gäller luftföroreningar och trängsel, säger han.

– Branschen är mer än villig att ta sin del av ansvaret i arbetet för grönare städer, men just nu finns det inga alternativ. Det behövs tillräckligt med tid för att se till att grönare fordon finns på marknaden, att nödvändig infrastruktur är fullständigt utvecklad och att åtgärder för en förnyelse av bussflottorna finns på plats innan man går fram med dieselförbud.

Förutsatt att alla villkor uppfylls bedömer rapporten att den europeiska turistbussnäringen tidigast år 2035 kan ha bytt ut hälften av sin dieselflotta mot bussar som drivs av bio-LNG, HVO och dieselelektriska hybrider.

– Turistbussföretagens verksamhet bygger på möjligheten att lämna och hämta passagerare i städernas centra. Hastigt införda förbund kommer bara att leda till negativa kostnader för samhället och trafikföretagen med skadliga effekter på miljön som följd, säger Matthias Maedge.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)