Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största depån för elbussar invigd

Europas största elbussdepå har invigts i Hamburg. Depån är avsedd för 240 elbussar. Bilden visar hur depån kommer att se ut när grönskan runt den har vuxit upp. Taken över uppställningsplatserna är försedda med växtlighet, för tvättanläggningen används regnvatten och bussarna laddas med grön el. Bild: Hamburger Hochbahn.

Europas troligen största depå för elbussar har nu invigts. Det är lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, som har invigt sin stora, nya bussdepå i Alsterhof i Hamburg som rymmer 240 elbussar som också laddas och servas i depån. Hamburger Hochbahn storsatsar på elektrifiering av stadsbussarna och kommer från nästa år enbart att köpa emissionsfria bussar. Samtlig bussar och tunnelbanetåg i Hamburg körs på grön el.

Hochbahn har idag cirka 1 000 bussar i trafik och har valt att inte bygga någon spårväg. Företaget har under flera år testat en lång rad olika lösningar för elektrifierad busstrafik och har nu beställt sina 30 första serietillverkade batteribussar i en order som busstillverkarna Solaris och Mercedes-Benz delar på. De fyr första är levererade, de övriga kommer löpande under året.

Samtidigt pågår en upphandling av ett stort antal elbussar. Tilldelningsbeslut kommer nästa år. Under 2030 kommer den sista dieselbussen i Hamburg att tas ur drift.

– Redan om tre år kommer hälften av alla bussar från depån i Alsterdorf att vara utsläppsfria, konstaterade Hochbahns vd Henrik Falk när depån invigdes innan helgen.

Den nya elbussdepån i Alsterdorf har kapacitet för omkring 240 eldrivna bussar i en kombination av normalstora 12-meters stadsbusar, ledbussar och dubbelledbussar. I depån kommer upp till 600 personer att ha sin arbetsplats. Bussarna står uppställda utomhus, men under tak, i sex grupper om 40 bussar. Laddkapaciteten per buss är 150 kW. anslutningen till elnätet är på 25 MW vilket motsvarar elförsörjningen för en stad med 40 000 människor.

En särskild del av depån är reserverad för lagring av vätgas till räckviddsförlängare för en del av elbussarna. Verkstaden har tio skepp med toppmoderna takarbetsplatser – mycket av servicearbetet på elbussar utförs ju på busstaket.

Tvättanläggningen använder regnvatten. Taken över bussarnas uppställningsplatser är täckta av växtlighet, så kallade sedumtak.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Kunde ju ha passat på att sätta solpaneler på taket istället för mossa…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)