Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis i Dalarna får pris av NTF

En av Keolis´ bussar i Dalarna. Bild: Keolis.

Trafiksäkerhetsorga-nisationen NTF i Dalarna har tilldelat bussoperatören Keolis ett hederspris för Keolis´ trafiksäkerhetsarbete. I sin motivering lyfter NTF Dalarna fram Keolis trafiksäkerhetspolicy och företagets satsning på geofencing.

Priset delas varje år ut av NTF och går till ett företag som på ett föredömligt sätt har kombinerat en framgångsrik drift med en långsiktig satsning på trafiksäkerhet.

– Vi sätter säkerheten främst’ är vårt första ledord. Det här priset är en välkommen bekräftelse på att vi verkligen lever våra värderingar i Keolis dagliga arbete, säger Kent Svens, depåchef Keolis i Borlänge och Falun.

I den trafik som Keolis kör i Dalarna ingår tätortstrafiken i Falun och Borlänge samt trafiken mellan de båda städerna.

Motiveringen för att dela ut Evert Wargs hederspris 2019 till Keolis lyder:

” sin trafiksäkerhetspolicy anger företaget att man har visionen
– att erbjuda hållbara mobilitetstjänster som för individen är mer attraktiva än eget fordon.
– har totalförbud för förare under tjänstgöring i buss att använda mobiltelefon och mediaspelare samt handhållen kommunikationsutrustning.
– säkerhetskontroll utförs på varje fordon innan det tas i bruk.
– att säkerheten för medarbetare, resenärer och medtrafikanter är det viktigaste i företagets verksamhet.

Som exempel på en aktiv trafiksäkerhetssatsning kan nämnas företagets investering och satsning på ’geofencing’ med syfte att aktivt begränsa hastigheten på företagets bussar i Dalarna inom gällande hastighetsgränser.

Pristagarens engagemang för trafiksäkerhet har även visats genom ett mångårigt samarbete med NTF Dalarna.

Styrelsen för NTF Dalarna vill med detta pris visa sin uppskattning för värdefulla insatser, framsynthet och ett mångårigt trafiksäkerhetsarbete.”

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)