Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så blir batteribussar inte dyrare än dieselbussar att köpa

Den nordamerikanska elbusstillverkaren Proterra, här med sin elbuss Catalyst, kan sälja batteribussar till samma pris om dieselbussar. Knepet: Batterierna ingår inte i köpet utan leasas under tolv år. Bild: Proterra.

Batteribussar är idag betydligt dyrare än dieselbussar att köpa. Samtidigt är driftskostnaderna klart lägre. Nu satsar en av de ledande elbusstillverkarna i Nordamerika, Proterra, på att sänka tröskeln när det gäller själva investeringen i batteribussar så att inköpspriset kommer i nivå med konventionella diesel- eller gasbussar. Därmed vill Proterra ge försäljningen av elbussar en rejäl skjuts framåt, inte minst hos offentligt ägda trafikföretag där investeringkostnaderna är ett problem.

Knepet för att pressa inköpspriset på bussarna är att de dyra batterierna inte ingår i köpet. Istället leasar bussbolaget batterierna under de tolv år som man räknar med som avskrivningstid för bussarna. De driftskostnader som bussföretaget tidigare räknade med för drivmedel kan istället användas för att betala leasingen av batterierna.

Samtidigt som batterierna under tolvårsperioden fortsätter att ägas av busstillverkaren garanterar Proterra batteriernas prestanda under tolvårsperioden, vilket minskar risktagandet för bussföretaget. Leasingavtalet innebär också att batterierna byts ut ungefär vid halvtid, cirka sex år, så att de under hela avtalstiden levererar tillräckligt med energi för att bussföretaget ska kunna köra in trafik utan problem. Det behöver inte heller ta höjd för kostnaderna för batteribyte under avtalstiden.

Proterra bedömer att det här programmet för batterileasing röjer undan ett av de största hindren för en övergång till elbussar i kollektivtrafiken.

Leasinglösningen har blivit möjlig genom att Proterra och det japanska investment- och handelsbolaget Mitsui & Co har ingått ett partnerskap där man skapar kreditmöjligheter på upp till 200 miljoner dollar (cirka 1,85 miljarder kronor.

Mitsui är engagerat i ett brett spektrum av företag inom bland annat infratruktur, mobilitet och förnybar energi.

– På det här sättet skapar vi en unik möjlighet för marknaden att få tillgång till nödvändigt kapital för att gå över till bussflottor som är 100 procent batteridrivna, kommenterar Yosuke Matsumoto, chef för Mitsuis division för nya affärer och innovationer.

Förutom batterileasingen har Proterra och Mitsui etablerat ett program för att återanvända batterier från leasingprogrammet och ge dem ett andra liv när de har gjort sitt som bussbatterier.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)