Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny utvärdering banar väg för Volvo i Skellefteå

Andreas Olofsson, vd Skellefteå Buss: Kvar finns nu bara Volvos återförsäljare Wist Last och Buss, men tilldelningsbeslutet är ännu inte fattat. Foto: Patrick Degerman.

Det blir med största säkerhet Volvo Bussar, som genom sin återförsäljare Wist Last och Buss, tar hem kommunala Skellefteå Buss upphandling av sex elbussar samt laddinfrastruktur. Andreas Olofsson, vd för Skellefteå Buss, säger på torsdagen till tidningen Norra Västerbotten att det nu bara finns en kvarvarande leverantör i upphandlingen, Wist Last och Buss.

Efter en dom i förvaltningsrätten i Umeå har Skellefteå Buss diskvalificerat samtliga anbud där leverantörerna hade tillåtits komplettera sina anbud i efterhand, bekräftar Andreas Olofsson för Norra Västerbnotten.

Därmed är Hybricon inte längre med i konkurrensen. Trots att tilldelningsbeslutet fattas först efter påskhelgen säger Andreas Olofsson till Norra Västerbottem:

– Samtliga anbud där leverantörerna tillåtits komplettera i efterhand har diskvalificerats. Kvarvarande leverantör är då Wist Last och Buss.

Det var i januari som Umeåbaserade Hybricon vann Skellefteå Buss upphandling av sex elbussar samt laddinfrastruktur till stadstrafiken i Skellefteå med option på ytterligare sex bussar. Avtalets värde var cirka 35 miljoner kronor.

Tilldelningsbeslutet överklagades av Volvoåterförsäljaren Wist Last och Buss som ansåg att Hybricons vinnande anbud brast. på flera punkter. En punkt gällde ett skallkrav där Hybricon fick möjlighet att komplettera sitt anbud efter anbudsöppning.

Förvaltningsrätten i Umeå slog i en dom i slutet av mars fast att Skellefteå Buss hade brutit mot kravet på likabehandling och förutsägbarhet i upphandlingen. Anledningen var att Hybricon i efterhand tilläts komplettera skallkravet. Enligt domen skulle Skellefteå Buss göra en ny utvärdering av anbuden, men behövde inte göra om upphandlingen.

Redan då sa Skellefteå Buss´ vd Andreas Olofsson till lokala media att det ursprungliga tilldelningsbeslutet skulle dras tillbaka och att han trodde att Wist Last och Buss skulle tilldelas avtalet.

Sammanlagt fem företag lämnade in anbud på att leverera elbussar till Skellefteå.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)