
Besvikelsen är stor inom europeisk bussbransch över att EU inte är berett att skilja på bus- och lastbilstrafik när det gäller kör- och vilotidsregler. Foto: Ulo Maasing.
Besvikelsen är stor i den samlade europeiska bussbranschen när det gäller nya regler för kör- och vilotider inom EU. Som det ser ut nu kommer alla skrivningar om särskilda villkor för busstrafiken när det gäller kör- och vilotidsreglerna inom EU att sluta som ambitiösa förslag. Även i fortsättningen kommer reglerna att se lika ut för både buss- och lastbilstrafik, trots att det är två skilda verKsamheter. Det konstaterade passagerarkommittén inom den internationella vägtransportunionen, IRU, vid sitt halvårsmöte i Génève under torsdagen och fredagen.
Man konstaterar att i det slutförslag som nu föreligger för beslut i EU finns inga särskilda regler för buss med. De har röstats bort under den långdragna processen med att få fram nya regler. Men först i höst vet man säkert hur det blir. Då ska den reviderade lagstiftningen godkännas i en samlad och slutlig form.
– Hela processen blev en stor besvikelse för oss inom bussbranschen. De låsningar som fanns framförallt mellan de forna öststaterna och väststaterna inom EU rörande godstrafikens villkor lade ett lock på alla andra diskussioner. De konkreta förslag till särskilda regelverk för buss som vi framförde försvann helt i de sista förhandlingsrundorna, konstaterade Jos Sales, ordförande i IRUs passagerarkommitté på förbundets halvårsmöte i Génève.
IRU konstaterar att det ännu finns ett litet utrymme att få in vissa skrivningar i den slutliga lagen, men det är knappast frågan om några större skillnader. EUs transportkommissionär Violeta Bulc har sagt att hon vill arbeta för att EU-kommissionen inom två år gör en särskild utredning kring hur den nya, reviderade lagstiftningen påverkar just bussbranschen.
– Men vi behöver inte fler utredningar. De särskilda regler vi pekar på för just busstrafiken är viktiga om sektorn ska kunna locka fler att resa kollektivt även på resor inom och mellan EU:s medlemsländer.
– Bussen är idag ett klimatsmart alternativ som behöver verlighetsanpassade villkor, inte villkor som utgått från godstrafikens vardag och villkor. Tyvärr tvingas vi inse att vi inte nått fram i denna fråga, trots många möten, skrivelser, seminarier och rapporter i frågan, konstaterade Jos Sales.
– Det här visar tydligt att vi behöver fler EU-parlamentariker som engagerar sig i busstrafikfrågor och tar en aktiv plats i parlamentets utskott för transport- och turismfrågor. Det är viktigt att nu, inför valet till EU-parlamentet, prata med alla presumtiva parlamentariker och intressera dem för våra frågor så att de söker sig till vårt område efter valet, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.
Lämna ett svar