Framtiden för användningen av biogas i Växjö ska utredas. I en utredning som kommunledningen ska göra ska man bland annat ta reda på om det finns andra användningsområden än kollektivtrafiken för den lokalt producerade biogasen, skriver Smålandsposten. Initiativet till utredningen har tagits av den blågröna majoriteten genom Charyl Jones Fur(MP) som är vice ordförande kommunfullmäktige i Växjö.
Idag drivs bussarna i stadstrafiken i Växjö av lokalt producerad biogas från Växjös reningsverk Sundet. Inför en kommande upphandling av busstrafiken måste Region Kronoberg fatta beslut om vilket drivmedel som ska användas i busstrafiken från år 2023. Mycket talar för att det då kan bli en övergång till elbussar, inte minst mot bakgrund av de stora bullerproblem som staden anser att dagens biogasbussar orsakar.
Staden har också utan framgång försökt begränsa användningen av gasbussar för att minska störningarna kvälls- och nattetid.
Växjö Energi AB, Veab bedömde 2013 att biogasen för företaget var mer lönsamt som drivmedel till fordon än för produktion av el eller fjärrvärme.
Växjös va-chef Steve Karlsson, tillika ansvarig för biogasanläggningen idag, säger till Smålandsposten att om inte gasen används som drivmedel är det enda realistiska alternativet idag att använda den för elproduktion.
– Det gör vi redan i mindre omfattning nere på Sundet. Men med de elpriser vi har just nu så innebär elproduktion en sämre ekonomi jämfört med att sälja gasen som fordonsbränsle.
Men i praktiken talar Karlsson endast om lönsamheten för biogasverket. Enligt Volvo Bussar kan nämligen den gasmängd som används för att driva en biogasbuss istället driva tre bussar om man gör el av gasen. Det skulle innebära att biogasanläggningen dels skulle kunna leverera el till stadsbussarna, dels få stora mängder biogas över för att sälja på andra marknader.
Lämna ett svar