Under maj och juni kommer 32 helt nya ledbussar att sättas in i stadstrafiken i Jönköping. Trafiken körs av Keolis på uppdrag av Jönköpings Länstrafik, JLT. De nya bussarna är biogashybrider, och drivs av en biogasmotor med kompletterande elmotor. Bussarna, Mercedes-Benz Citaro, ska trafikera de tre stomlinjerna 1, 2 och 3 i Jönköping.
Med leveransen till Keolis i Jönköping stärker Daimler Buses ytterligare sin ställning på den svenska marknaden. Nyligen blev det till exempel klart att Nobina köper 34 Setra för trafik i Sörmland från augusti.
Enligt JLT kommer de nya bussarna i Jönköping att ha en betydligt bättre tillgänglighet och komfort än de bussar som idag trafikerar stomlinjerna i Jönköping.
Bussarna kommer att ha stolar med högre komfort. Resenären har själv möjlighet att öppna dörrarna när bussen står still. Ledstängerna är räfflade vid dörrarna och stoppknapparna belysta vilket gör det lättare för personer med nedsatt syn att orientera sig i bussen.
Ombord finns plats för två rullstolar eller fem barnvagnar.
Resenärer med rullstol eller rullator kan komma ombord i de främre dörrarna då det är en större flexyta i den delen jämfört med dagens bussar. Längst bak i bussen finns även en familjeyta. Nytt är också att det kommer finnas hjärtstartare ombord på samtliga bussar, likaså USB-uttag vid alla sittplatser samt en ny typ av infoskyltar inne i bussarna
De nya bussarna är hybridbussar som i likhet med de tidigare ledbussarna drivs med biogas, samtidigt som de har en kompletterande elmotor. Vid acceleration hjälper elmotorn till och avlastar förbränningsmotorn, vilket minskar förbrukningen med upp till 8 procent. Hybridsystemet är helt självförsörjande, vilket innebär att det inte behövs någon investering i infrastruktur för dessa fordon. Bussarna sätts successivt i trafik under maj och juni.
Lämna ett svar