Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första uppgiften: Välkomna världen

Kristoffer Tamsons(M), nyvald ordförande för Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

För Kristoffer Tamsons(M) blir den första uppgiften som nyvald ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik att välkomna världen. Kollektivtrafikvärlden. Som ordförande för SL och för Svensk Kollektivtrafik står han nämligen värd för världens största kollektivtrafikmässa och konferens när den öppnar i Stockholm den 9 juni. Det är den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s kongress på Stockholmsmässan. Sedan tar det lite mer vardagsnära arbetet vid – ett jobb som Tamson ingalunda tycker är grått. ”Branschen präglas idag av ett stort förändringstryck”, säger han.

– Att ha valts till ordförande för Svensk Kollektivtrafik är både hedrande och spännande. Och roligt. Kollektivtrafiken har klivit in i centrum av samhällsdebatten och har en central roll i vår tid. Utan kollektivtrafik får vi inget hållbart samhällsbygge, säger Kristoffer Tamsons.

Samtidigt står branschen inför tre stora utmaningar, framhåller han.

– Ekonomin och produktiviteten är en av dessa. En ordnad ekonomi ger möjligheter att ta itu med annat som den gröna omställningen. Trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken och i kollektivtrafiknära miljöer i hela Sverige är också en allt viktigare utmaning. En tredje utmaning är den nya mobiliteten med elektrifiering, digitalisering och automation, både i samhället i stort och inom kollektivtrafiken.

Elsparkcyklar vid Odenplans tunnelbanestation i Stockholm. För fem år sedan hade ingen hört talas om dem, idag översvämmar de våra storstäder. Foto: Ulo Maasing.

Snabbfotad omvärld
Helt nya transportlösningar dyker idag upp på ett sätt som ingen kunde förutse för bara några år sedan. Idag översvämmas Stockholm och andra städer exempelvis av elsparkcyklar som ett alternativ till kollektivtrafik, cykel och gång. För fem år sedan hade ingen hört talas om elsparkcyklar. De fanns helt enkelt inte. Idag använder många dem för att ta sig till eller från kollektivtrafikens stationer och hållplatser, även på vintern.

– Javisst. Jag ser framför mig en utveckling av kollektivtrafiken till mer av en mobilitetsleverantör i framtiden, säger Kristoffer Tamsons.

Men är branschen tillräckligt dynamisk för att ändra sig i takt med utvecklingen med långa avtalstider som styr både ekonomi och teknik?

– Det är två världar som möts, en lite stel bransch som möter en mer snabbfotad omvärld. Vi har mycket jobb att göra.

Det finns ett stort behov att uppdatera en nationell strategi för kollektivtrafiken, dess förutsättningar och behov när det gäller till exempel upphandlingar, forskning och branschens egna regler. Likaså när det gäller skatter, bidrag och subventioner. Det behövs ett samlat grepp, både från branschens sida och från samhället, säger Kristoffer Tamsons.

Han förstår om det kan finnas en viss skepsis mot att Svensk Kollektivtrafik ska ledas av en storstadspolitiker.

– Jag kan tänka mig att det finns en och annan som undrar vad en tunnelbanemullvad som jag kan bidra med när det gäller kollektivtrafik på landsbygd och i glesbygd. Men jag är övertygad om att vi har mycket att ge varandra. Och en del av de lösningar som man idag kanske ser som storstadslösningar kan bidra till att utveckla kollektivtrafiken i glesbygden, exempelvis autonoma fordon och anropsstyrd trafik. Det är ett spännande arbete att hitta nya vägar för kollektivtrafiken och dess utveckling.

För några år sedan retade Kristoffer Tamsons gallfeber på politiker i norra Sverige med ett famöst uttalande om att järnvägspengar inte ska gå till träd i Norrland. Det tror han inte kommer att ligga honom i fatet nu.

– Jag var förbannad på att pendeltågen stod still och massor av människor drabbades men att den dåvarande infrastrukturministern skrattade bort problemen. Någon gång reagerar man känslostyrt. Men citatet var lösryckt och jag har klarat upp det.

Samverkan
I Region Stockholm är Tamsons trafikregionråd och delar på frågorna om kollektivtrafiken med miljöpartisten Tomas Eriksson som i egenskap av kollektivtrafikregionråd har ansvaret för kollektivtrafikens framkomlighet och tillgänglighet. Personkemin mellan de båda politikerna tycks påfallande god. Kristoffer Tamsons anses av många, även i andra partier, vara en politiker som gärna söker en gemensam grund istället för konfrontation.

När han väl har välkomnat världen på Stockholmsmässan är nästa uppgift för Tamsons som nyvald ordförande för Svensk Kollektivtrafik att svetsa samman den likaledes nyvalda styrelsen.

– Partipolitiskt är det inte så stora skillnader. Vi har att hantera ett stort förändringstryck och kämpar med samma utmaningar, säger han.

Han har en stark tro på samverkan som en kraftfull utvecklingsfaktor. Ett exempel han gärna pekar på är Järfälla kommun, norr om Stockholm. I den nybyggda Barkarbystaden arbetar kommunen, bussoperatören Nobina och SL tillsammans med den gemensamma målsättningen att skapa vad man kallar ”världens modernaste kollektivtrafik” med autonoma bussar, eldriven BRT och en hel del annat.

– Just samarbetet mellan offentliga och privata aktörer inom kollektivtrafiken är vi i Sverige pionjärer på. Det väcker stort intresse internationellt. Likaså vår upphandlingsmodell, säger Kristoffer Tamsons när han får frågan vad Sverige har att lära utlandet.

– Det gäller också hur vi jobbar med mobilitet, digitalisering, geofencing, elektrifiering och autonoma fordon.

Så han har nog en del att säga, Kristoffer Tamsons, när han i juni välkomnar världen till Stockholm. Sedan är det jobb på hemmaplan som väntar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)