Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Halverad kvällstrafik ska ge mindre buller och ny busslinje

Ska gå hälften så ofta sena kvällar och nätter. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

När Länstrafiken Kronoberg den 17 juni byter till sommartidtabell gör man kraftiga nerskärningar i stadstrafiken i Växjö under sena kvällar och nätter. De pengar man spar på det sättet ska användas för att finansiera en ny busslinje. Samtidigt minskar det hårt kritiserade bullret från biogasbussarna i stadstrafiken.

Generellt är det varannan avgång efter kl 22.30 som försvinner. Neddragningarna görs inom hela stadstrafiken och inte endast för vissa områden. Vid tidtabellsskiftet den 19 augusti så återkommer den ordinarie tidtabellen, men förändringarna i kvälls- och nattrafik kommer att kvarstå.

Beslutet om nerskärningar i trafiken under sena kvällar och nätter är enligt Länstrafiken dels ett budgetbeslut och dels ett beslut för att gå Växjö kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd till mötes vad gäller buller i trafiken.

Genom att dra ned på kvälls- och nattrafiken beräknas Länstrafiken årligen spara drygt tre miljoner kronor. De pengarna ska användas för att finansiera en ny busslinje som ska gå till nya bostadsområdet Bredvik från och med augusti i år. Pengarna ska även användas för att öka på turtätheten till det växande bostadsområdet Vikaholm från och med augusti.

Anledningen till att neddragningen görs på just kvälls- och nattrafiken är enligt Länstrafiken att resandet på de sena avgångarna är mindre än under övriga tider på dygnet och har en sämre kostnadstäckning än dagtrafiken.

– När vi nu gör de här omfördelningarna i vårt trafikutbud så får vi möjlighet att erbjuda bra kollektivtrafik i Växjös två nyaste bostadsområden Vikaholm och Bredvik, och förhoppningsvis få fler att välja att åka kollektivt. Det kommer även i fortsättningen finnas bra möjligheter att åka kollektrafiken på kvällar och helger, säger trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson(C).

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Det hälsovådliga bullerproblemet från Mercedes Citarogasbussarna i Växjö är väldigt lätt att lösa. Gör som i Värnamo, inför elbussar. På samma gång slipper man emissioner av oförbränd metan och ultrafina, mycket biologiskt aktiva, partiklar av kolvätekondensat. Man slipper tom en hel del av partiklarna i bromsdammet. Sammantaget ger elbussar ett stort och klart hälsofrämjande lyft av stadsmiljön.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)