Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Piteå satsar på elbussar till 100 procent (uppdaterad version)

Elbussar från BYD vid företagets fabrik i Ungern. Sannolikt kommer BYD också att leverera ytterligare tolv elbussar till Nobina som har vunnit busstrafiken i Piteå. Foto: Ulo Maasing.

Piteå blir först i Norrland med att köra hela stadsbusstrafiken med elbussar. Från och med den 1 juli 2020 kommer Piteås lokaltrafik att uteslutande trafikeras med elbussar. Det är resultatet av en långdragen upphandlingsprocess som närmar sig sitt slut. Resultatet är att Nobina får förtroendet av Piteå kommun att driva och utveckla stadstrafiken i Piteå. Kontraktet på 10 år har ett samlat värde av 250 miljoner kronor.

Piteå kommun har under flera år arbetat med att upphandla ett nytt avtal för kollektivtrafik med buss i tätorten. Upphandlingen är nu gjord och politiskt beslut är fattat. Avtal kan dock inte skrivas innan tiden för överprövningar är ute. Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med 3 juni 2019.

I kontraktet ingår tolv tursatta bussar fördelade på fyra stadslinjer, en servicelinje och en skollinje. Samtliga fordon kommer att vara depåladdade elbussar, med 100 procent eldrift. Bussarna kommer att bland annat ha låga insteg, USB-laddare och wi-fi. De kommer att vara utrustade med säkerhetsbälten och hjärtstartare.

Piteå blir därmed den första kommunen i Norrland som trafikerar sin tätortstrafik med 100 procent elbussar.

Kommunens målsättning har varit att upphandla ett avtal för tio år som medger så låg andel fossila utsläpp från fordon som möjligt, i kombination med utökade turer och linjer till oförändrad kostnad under hela avtalsperioden.

– Det har varit en svår nöt att knäcka. Piteå kommun har höga ambitioner och ett mål att vara helt fossilfria till år 2030. I det arbetet underlättar det att fordonen i det närmaste blir helt fria från fossila utsläpp redan under 2020, säger Martin Lindberg, enhetschef Trafik och projekt, Samhällsbyggnad, i Piteå kommun.

– Det känns verkligen roligt att vi nu, tillsammans med Piteå kommun, ska utveckla och driva stadsbusstrafiken i Piteå. De nya elbussarna kommer att resenärerna ge en markant förbättrad reseupplevelse, samtidigt som Piteå får en bättre stadsmiljö med en bullerfri och emissionsfri kollektivtrafik, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina Sverige.

Vilken tillverkare som ska leverera elbussarna till Piteå är inte offentliggjort, men med tanke på att Nobina är storkund hos kinesiska BYD torde sannolikheten vara stor att det blir BYD som även levererar de tolv bussarna till Piteå. Just nu produceras, som vi nyligen rapporterat, för övrigt de elbussar som Nobina ska köra i tre Sörmlandsstäder vid BYD:s fabrik i Ungern. Hittills har Nobina beställt 138 batteribussar hos BYD för sin trafik i Sverige och Norge.

Övergången till elbussar innebär inga större förändringar i kostnader visar enligt kommunen en ekonomisk kalkyl för hela avtalsperioden, som tar hänsyn till utökning av trafik och indexuppräkning.

– Vi var redo på en kostnadsökning, att den blir marginell för avtalsperioden gör att det känns än bättre, konstaterar Martin Lindberg.

I Piteå kommun byggs just nu Europas största landbaserade vindkraftpark. När den är färdig kommer den att leverera nästan lika mycket grön el som Luleälvens samlade produktion av el från vattenkraft. Att nyttja den lokalt producerade gröna elen från vindkraft för laddning av fordonens batterier gör drivmedlet än mer attraktivt ur miljöhänseende, menar kommunen.

– Om fler valde att ta bussen för att pendla till skola och jobb skulle de fossila utsläppen från fordon minska med 100 procent för varje utebliven fordonskilometer. Dessutom skulle vi uppleva mindre buller och mindre trängsel längs gator, vägar och på parkeringar, framförallt i stadskärnan, säger Martin Lindberg.

De nya bussarna beräknas köra sina premiärturer på Piteås gator och vägar den 1 juli nästa år.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)