Det finska bussföretaget Koiviston Auto måste betala 54,2 miljoner euro, nästan 640 miljoner SEK, till EU. EU-kommissionen anser att det dåvarande bussföretaget Helsingfors busstrafik under åren 2002 – 2012 fick otillåtet statligt stöd. Koiviston Auto köpte verksamheten i Helsingfors busstrafik i december 2015 och EU-kommissionen anser att Koiviston Auto har haft så stor nytta av det otillåtna statliga stödet att att företaget är ansvarigt för att återbetalningen görs.
Kommissionen inledde i januari 2015 en granskning av Helsingfors Busstrafik sedan ett konkurrerande företag hade vänt sig till EU och klagat. Ärendet gällde stöd som företaget hade fått under åren 2002 – 2012.
Kommissionen beslutade på fredagen att stödet stred mot EU:s lagstiftning och att pengarna ska betalas tillbaka med ränta. Enligt EU-rätten ska stöd som har betalats ut felaktigt betalas tillbaka av det företag som har haft nytta av stödet, även om det inte har betalats ut direkt till detta. Följaktligen menar EU-kommissionen att Koiviston Auto ska svara för återbetalningen på 54,2 miljoner euro.
Koiviston Auto har cirka 650 bussar och är den största busskoncernen i Finland. I företaget ingår expressbussarna i Onnibus, som man förvärvade från Souter Invstments i höstas, liksom Satakunnan Liikenne.
Lämna ett svar