Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tesla ger elbussar billigare kraft

I den brittiska staden Guildford får Stagecoach´ elbussar kraft från Tesla. Foto: Alexander Dennis.

Den brittiska bussjätten Stagecoach får nu billigare kraft till sina elbussar i staden Guildford tack vare Tesla. Guildford ligger strax söder om London. Stagecoach kör där en flotta av nio depåladdade fullelektriska bussar på tre linjer. Men trafiken hotades när elnätet i anslutning till depån skulle uppgraderas. Arbetet skulle ta tolv månader och under tiden begränsa elförsörjningen.

In på arenan kom då energiföretaget Zenobe och installerade ett stort batteripaket i depån. Paketet omfattar 78 stationära batterier från Tesla med tillhörande laddutrustning. Batterierna laddas när tillgången på el är som bäst och elpriserna som lägst och används sedan i sin tur för att ladda elbussarnas batterier. Finansiering och installation av systemet tog bara sex veckor sammanlagt.

Det var i januari om Stagecoach satte in nio fullelektriska bussar, tillverkade av BYD/ADL (Alexander Dennis) för att betjäna fyra infartsparkeringar där bilister kan ställa ifrån sig bilen och sedan ta elbuss in till centrum.

Guildford är ungefär lika stort som Uppsala och har fyra infartsparkeringar som betjänas av en buss var tionde eller femtonde minut. Själva parkeringen är kostnadsfri för bilisten. En bussbiljett enkel kostar ca 13:50 i svenska pengar, en tur- och retur motsvarande 27 kronor. Och en veckobiljett kostar 109 kronor.

Projektet i Guildford är bara ett av de projekt inom kollektivtrafiken som Zenobe är engagerat i. Företaget har ett särskilt program på upp till 120 miljoner pund, 1,4 miljarder SEK, som man driver paralllellt med regeringens stöd till bussar med ultralåga emissioner. Inom ramen för detta finansierar Zenobe som en första satsning bussar, batterier och infrastruktur för 15t Yutong elbussar i staden Newport.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)