Volvo Bussar satsar på noll på den globala kollektivtrafikmässan i Stockholm i juni. Men det innebär inte att man kommer att stå med en tom monter. Företaget kommer på mässan att presentera sina lösningar för vad man kallar för Zero Cities, ”nollstäder”, det vill säga noll emissioner, noll buller, noll olyckor och noll trängsel. Men Volvo lovar också att presentera nyheter om sin kommande, fullelektriska ledbuss och visar en av de konceptbussar som rullar i Göteborg sedan förra sommaren.
I Volvomontern kommer det att finnas en simulator där besökarna kan utveckla sin egen ”nollstad”. Volvo kommer också att presentera erfarenheter från Singapore där man är engagerad i ett projekt med autonoma, fullstora bussar i verklig trafik.
Luftföroreningarna orsakar idag årligen att omkring en halv miljon människor i Europa dör för tidigt. Buller beräknas påverka hälsan negativt för lika många och orsaka 43 000 fall av hjärtsjukdomar varje år.
På den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress och mässa på Stockholmmässan den 10 – 12 juni kommer Volvo också att ha en av de batteridrivna ledbussar som idag går i trafik i Göteborg. Men de två bussarna i Göteborg är konceptbussar om den nya eldrivna ledbussen från Volvo bygger på.
Testtrafiken med prototyperna till de eldrivna ledbussarna på linje 15 i Göteborg började för snart ett år sedan, i mitten av juni.
– Hittills har våra eldrivna ledbussar varit i trafik i över 4 500 timmar och tillryggalagt en sträcka på 62000 kilometer på en av stadens mest frekventerade linjer utan några större driftstörningar. Det är ett fantastiskt bra resultat, säger Peter Nordin, som är Volvokoncernens koordinator för ElectriCityprojektet i Göteborg.
Under försöksperioden har den teknik som används för laddning, styrning och drift kontinuerligt testats, optimerats och verifierats för att ge underlag för fortsatt produktutveckling. Det är de erfarenheterna som ska ligga till grund för den serieproduktion som snart startar.
Lämna ett svar