Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar och skattemiljoner räddar biogas i Gävle

Samtliga stadsbussar i Gävle ska bli biogasdrivna, något som tillsammans med 40 miljoner i kommunalt stöd räddar Gävles biogasbolag. Foto: vy Buss.

40 miljoner kronor i stöd och en kraftig ökning av antalet biogasbussar i stadstrafiken räddar biogasproduktionen i Gävle. Biogasbolaget Gästrike Ekogas pressades av dålig likviditet och en marknad för sin produktion som hotades om inte stadsbussarna skulle drivas med företagets biogas. Gästrike Ekogas ägs av Gävles energibolag Gävle Energi samt Gästrike Återvinnare, ett kommunalförbund där Gävle, Sandviken, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby ingår.

Redan i mars sa politikerna i Gästrike Återvinnares förbundsfullmäktige ja till att skjuta till 20 miljoner kronor. Men i kommunfullmäktige i Gävle har frågan väckt politisk strid. Den här veckan röstade dock fullmäktige med bred majoritet igenom att även Gävle skulle skjuta till 20 miljoner till Gästrike Ekogas. M och SD motsatte sig beslutet.

I veckan blev också upphandlingen av stadsbusstrafiken i Gävle klar. Tidigare hade trafiken tilldelats Nettbuss, men Nobina överklagade tilldelningen. I Nobinas överklagande hade leveranserna av biogas en central roll. Förvaltningsrätten i Falun gick dock emot Nobina, och nu har Region Gävleborg skrivit avtal med Vy Buss (som Nettbuss numera heter) om stadstrafiken från juni nästa år och tio år framåt.

Vy Buss har i avtalet lovat att utöka antalet biogasbussar i stadstrafiken från dagens 15 till 51. Det innebär att samtliga stadsbussar ska vara biogasbussar, men vid årsskiftet 2021/2022 ska tio av gasbussarna bytas ut mot elbussar. Idag körs de stadsbussar som inte drivs med biogas med fossilfri biodiesel.

40 miljoner från skattebetalarna och en övergång till gasbussar räddar alltså Gästrike Ekogas från att gå under.

– Jätteroligt! Nu andas vi ut och får möjligheter att expandera, säger bolagets vd Jonas Stenfelt till Gefle Dagblad.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)