Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussar ska locka fler att bli bussförare

Carina Palm är busschaufför i Umeå sedan 31 år, och har nu fått bekanta sig med de nya elbussarna. Foto: Transdev.

För några veckor sedan fick Umeå 25 nya elbussar i kollektivtrafiken. Transdev, som kör stadsbusstrafiken i Umeå, hoppas nu att de nya bussarna både ska öka kvaliteten i Umeås lokaltrafik och locka ännu fler att söka sig till bussföraryrket. Under de kommande åren ska omkring 100 nya förare rekryteras i Umeå.

I år förutspås antalet resor i Umeås lokaltrafik passera 10 miljoner – en fördubbling sedan andra halvan av det förra årtiondet. Och i takt med att allt fler väljer kollektivtrafiken ökar också behovet av fler busschaufförer, bara under kommande fyra år ska omkring 100 nya busschaufförer rekryteras och utbildas i Umeå.

– Närmare en fjärdedel av vår förarkår är 60 år eller äldre. Det innebär stora pensionsavgångar samtidigt som bussåkandet ökar, säger Camilla Nordlund, affärschef på Transdev.

De 25 nya eldrivna ledbussarna från VDL började trafikera Umeås gator för några veckor sedan. Dessutom finns tio elbussar från Hybricon i Umeå. Elbussarna svarar nu för tre fjärdedelar av alla bussresor i Umeå. Foto: Ulo Maasing.

Av dagens förare har bussarna tagits emot väl. Med över 30 år i yrket är Carina Palm ett välkänt ansikte bakom ratten på Umeås lokalbussar. Hon har nyss genomgått utbildning på de nya elbussarna som börjat trafikera stadens största linjer, 1 och 8.

– De nya elbussarna är jättefina – trygga, stabila och otroligt tysta. Bussarna är så tysta att man satt in en ”skrämselknapp” som skramlar så att gående och cyklister ska upptäcka dig, säger Carina Palm.

– Jag älskar att köra buss, framför allt den sociala biten. Det är ett serviceyrke, och det passar mig perfekt.

Göran Nyström är projektledare och utbildningsansvarig för de nya elbussarna, som levererats av den nederländska tillverkaren VDL.

– Vi har fått en fantastisk respons från våra busschaufförer, alla som genomgått utbildningen har bara haft positiva saker att säga. Det är spännande, det här är ju framtiden för lokaltrafik, säger Göran Nyström.

75 procent av alla bussresor i Umeå kommer nu att gå med elbuss, och Camilla Nordlund hoppas att ny teknik kan hjälpa till att attrahera nya medarbetare.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Ja vad är väl en bal på slottet…. Skiftgång, jobb varannan helg, delade pass. Inga eller kortade kisspauser. Jag undrar i mitt stilla sinne om bolagsrepresentanten i artikeln ovan tror på vad hon själv säger. Unga människor av idag vill (max) jobba Må-Fre, 7-16, inga röda dagar eller i vart fall kunna planera sitt liv och inte vara dagkommenderade hur länge som helst. Kanske rentav ha en familj. De föredrar att inte jobba i trafikområden med huvudmän som hux flux ändrar tidtabeller med påföljande ändringar i arbetsschema för dem som sitter på fast lista.

    Inte är väl bussföraryrket ett genomgångsdito på grund av diesel, HVO eller biogas? Berätta gärna för mig varför jag har så fel när jag anser att eldrift inte kan vara en magisk lösning för att locka unga att börja köra buss.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)