Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppsalabussar får ny stolklädsel av gammal

Plockepinn heter det tyg som Gamla Uppsala Buss sedan många år använder i sina bussar. Nu arbetar man på att återvinna tyget när passagerarnas rumpor har slitit ner det så att gamla tyger blir som nya.

När busspassagerarnas rumpor har nött ut stolklädseln blir den som ny. Gamla Uppsala Buss (GUB), som kör stadstrafiken i Uppsala, satsar på att återvinna sliten bussklädsel och använda den som råvara till nya textilier. Det är ett led i företagets miljöarbete. Redan idag kör man en 100-procentigt fossilfri busstrafik. Nu kommer textilierna på bussarna in i miljöarbetet.

Den tygklädsel som GUB sedan många år använt i sina bussar, Plockepinn, kan nu återvinnas och användas som råvara till nya textilier. Tyget är även certifierat med den europeiska miljömärkningen EU Ecolabel, populärt kallad EU-blomman.

GUB anser att miljövänligheten i att åka kollektivt inte enbart baseras på att det är bränsleeffektivt och bidrar till en bättre framkomlighet i trafiken. Även vilka material som ingår i bussarna är avgörande. Tidigare har inte minst bussarnas metalldelar varit en åtråvärd råvara för återvinning men nu gäller det alltså även bussens textila inredning.

Plockepinntyget går att återvinna genom cirkulär återvinning, det vill säga att nytt tyg kan produceras med det gamla som råvara. Systemet för återvinning är ännu under uppbyggnad men tyget är godkänt för detta så när systemet för retur av textilier är utbyggt kan nya tyger göras av fibrerna från Plockepinn-tyget.

Grunden för återvinning är att retur sker med rena tyger utan främmande material.

– Det som återstår för oss är att tillsammans med leverantören hitta rutiner för returhantering av förbrukade tyger. Detta är dock inte helt klart idag från leverantörens sida utan arbete pågår, säger Tommy Rydbeck, teknisk chef på GUB.

Att tyget går att återvinna ses av företaget som en viktig miljöaspekt i ett livscykelperspektiv och ett led i GUB:s mångåriga miljöarbete.

– Det är givetvis glädjande att så stor del som möjligt av materialet i våra bussar kan tas till vara och återbrukas när dess livscykel är slut i befintlig form. Det ligger helt i linje med våra strävanden att minska vår totala miljöpåverkan, säger Mikke Holmberg, miljöadministratör vid GUB.

EU Ecolabel, eller EU-blomman som märket ofta kallas, är Europas motsvarighet till Svanen och en av världens främsta miljömärkningar. Det är en Typ 1-märkning, precis som Svanenmärket, vilket betyder att den styrs av standarden ISO 14024, är oberoende, jobbar enligt ett livscykelperspektiv och med en helhetssyn när kriterier tas fram.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)