Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utländska turistbussar fler än norska i Norge

Den norska bussbranschens organisation NHO Transport konstaterar att de utländska turistbussarna i Norge sommartid är fler än de norska. Många lagbrott förekommer.

De utländska turistbussarna var fler än de norska i Norge förra sommaren. Det visar en färsk rapport från den norska bussbranschens organisation NHO Transport. Rapporten konstaterar också att det förekom en stor lönedumpning, bristande momsinbetalningar och minskat beställaransvar. Rapporten bygger dels på att NHO Transport och deras medlemsföretag har räknat utländska turistbussar på vägarna, dels på en enkätundersökning. Enligt rapporten visar resultatet att den norska bussbranschen står inför stora utmaningar.

Rapporten bekräftar att många utländska bussföretag etablerar sig i Norge sommartid och täcker in stora delar av turistbussmarknaden. Antalet utländska turistbussar på de norska vägarna var under sommarsäsongen fler än de norska bussarna.

Annat som rapporten kommer fram till:

De utländska bussarna erbjuder långa turer till avsevärt lägre priser än de norska bussbolagen vilket helt stänger norska bussföretag ute från marknaden för långa rundturer.På kortare turer, sightseeing i städer eller från kryssningshamnar är de norska bolagen mer konkurrenskraftiga eftersom de inte behöver betala kost och logi till sina anställda.

Den norska arbetsmarknadsmyndigheten Arbeidstilsynet gjorde 2018 kontroller som visade att 74 procent av de utländska bussförarna inte fick lön i enlighet med norska kollektivavtal. Det är en försämring jämfört med tidigare år så andelen förare som icke fick lön enligt kollektivavtal var 53 procent.

Vidare följer inte heller trafikbeställarna norsk lag eftersom de underlåter att informera om att arbetsvillkoren ska vara samma för utländska förare som för norska. I 69 procent av de undersökta fallen struntade beställarna i denna skyldighet. I hela 78 procent av de undersökta fallen följde beställaren inte heller upp att lagen (allmenngjøringsloven) följs.

Utländska turoperatörer betalar inte heller norsk moms som de är skyldiga att göra enligt norsk lag. Det belopp som undanhålls bedöms vara minst 100 miljoner norska kronor (110 miljoner SEK).

Såväl de norska köparna av utländska transporttjänster som de utländska företag som erbjuder tjänsterna förefaller okunniga om lagstiftningen. Resultatet är, enligt rapporten, lagbrott, förlorade intäkter för statskassan och en snedvriden konkurrens.

NHO Transports rapport föreslår också en rad åtgärder för att förbättra situationen. Dit hör tydligare regler när det gäller kabotage som enligt NHO Transport bör tillåts under högst 3s0 dagar sammanhängande och 45 dagar under ett kalenderår.

NHO Transport vill också att informationen om lönereglerna blir bättre och att kontrollerna av såväl bussoperatörer som beställare blir fler. Därtill behövs sanktioner som är så stora att de fungerar avskräckande.

För att komma till rätta med momsfusket vill NHO Transport att alla utländska turistbussar blir skyldiga att registrera sig i momsregistret och att gränsen för registreringstvång sänks från 50 000 kronor i omsättning till en krona. NHO Transport menar att kontroller därmed blir enklare att genomföra.

Även när det gäller momsen bör både norska och utländska aktörer få bättre information.

Alternativt, menar NHO Transport, bör det för utländska bussar som kör i Norge införas en obligatorisk kilometeravgift à la Danmark och Tyskland.

Här kan du ladda ner rapporten.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)