Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbolag kräver skadestånd för dålig snöröjning

En av bussföretaget Keolis bussar i Dalarna. Foto: Keolis.

Bussföretaget Keolis kräver Falu kommun på 360 000 kronor i skadestånd för kostnader som drabbade företaget i samband med förra vinterns snökaos, rapporterar Dalarnas Tidningar. Det handlar dels om skador på bussarna, men också kostnader för ökade sjukskrivningar när förarna tvingades köra på isiga och dåligt röjda gator. Till Dalarnas Tidningar säger Keolis depåchef i Dalarna, Kent Svens att beloppet avser utgifter som företaget har kunnat dokumentera, men att den verkliga kostnaden är flera gånger större.

Skadeståndskravet lämnades in redan i augusti förra året, men kommunens juridiska avdelning arbetar alltjämt med ärendet. Kent Svens menar att det är principiellt viktigt att kommunen ska betala skadestånd.

– En väghållare har skyldighet att se till att framkomligheten är god, säger han till Dalarnas Tidningar.

På flera sträckor tvingades Keolis att ställa in trafiken och resenärerna fick förgäves stå och vänta på bussen. Bussföretaget hyrde också själv in maskiner för snöröjning när kommunens service inte räckte till. Kent Svens uppger också att sjukskrivningen bland företagets förare i Falun steg jämfört med Borlänge.

Han menar att väghyvlingen inte var tillräckligt bra. Det gjorde att isen låg kvar på vägbanan och bildade gupp.

– Tänk dig själv att sitta och köra åtta till tio timmar om dagen och studsa fram och tillbaka, säger Svens till Dalarnas Tidningar.

En pikant detalj i sammanhanget är att Kent Svens, förutom att vara depåchef vid Keolis också är moderat kommunpolitiker i Falun och sitter i den kommunala nämnd som har ansvar för snöröjningen. Lite tillspetsat kan man således säga att han fakturerar sig själv.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Och folk påstår att korruption inte finns i Sverige

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)