Handelskriget mellan USA och Kina har nu nått kollektivtrafiken. USA:s kongress arbetar nu på att förbjuda federalt stöd till inköp av bussar och tåg från företag som har kinesiska ägare. USA hävdar att kinesiska buss- och spårfordonstillverkare tar emot stora belopp i stöd från den kinesiska staden till sin internationella expansion. Dessutom hävdar USA att bussarna och tågen kan användas för såväl spionage som för sabotage, skriver Wall Street Journal. Från kinesiskt håll tillbakavisas anklagelserna bestämt.
Både senaten och representanthuset har godkänt lagförslag som i praktiken hindrar städer och delstater i USA att köpa bussar och järnvägsfordon från kinesiskägda företag.
De politiker, både republikaner och demokrater, som har drivit igenom lagstiftningen hävdar att amerikanska företag måste skyddas från vad de anser vara statligt subventionerade, kinesiska buss- och tågtillverkare. Men man menar också att de kinesiska bussarna och tågen kan utgöra ett hot mot USA:s säkerhet. Kameror i bussarna liksom hemlig utrustning för positionering kan exempelvis exempelvis användas för att sända information till den kinesiska regeringen, menar de.
– Det är i vårt nationella intresse att ha en livskraftig järnvägs- och bussindustri, likaså att skydda oss mot spionage och sabotage av vårt kollektivtrafiksystem, sa den demokratiske ledamoten av representanthuset, Harley Rouda, när representanthuset debatterade lagen.
Enligt radio- och TV-företaget CBS är det dock osäkert om den nya lagstiftningen verkligen bidrar till att skapa fler jobb i USA. Nästan alla de bussar som busstillverkaren BYD har sålt i USA kommer exempelvis från BYD:s fabrik i Kalifornien. Ett annat kinesiskt företag, CRRC, som har fått en stor order på tunnelbanevagnar till Chicago ska likaledes bygga dem i USA.
Från kinesiskt håll tillbakavisas anklagelserna bestämt, både när det gäller säkerhetshotet mot USA och att företagen skulle konkurrera med hjälp av statliga subventioner.
Lämna ett svar