Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fyrhjulsstyrd stadsbuss får premiär på Busworld

Holländska Tribus kommer på mässan Busworld att lansera en fyrhjulsstyrd elektrisk stadsbuss. Bild Tribus.

Nu börjar nyheterna inför höstens stora europeiska bussmässa, Busworld, att droppa in. Holländska Tribus, mest känd för sina påbyggen på chassier från Mercedes-Benz, Ford, VW med flera, lanserar på mässan en helt ny, eldriven stadsbuss. Bussen har döpts till Movitas och är i första hand tänkt för innerstadstrafik där trånga gator kan vara en utmaning för fullstora bussar.

Genom att bussen, i likhet med Alstoms stadsbuss Aptis, har styrning på alla fyra hjul klarar den både trånga gator och snäva gathörn.

Movitas är en fullelektrisk buss och har modulära batteripaket, vilket innebär att batterikapaciteten enkelt anpassas efter köparens behov. Laddning kan ske såväl via pantograf som i depå med CCS-kontakt.

Just energiförbrukningen är en utmaning när det gäller elbussar. Movitas har enligt tillverkaren flera fiffiga lösningar för en effektiv energianvändning. En värmepump använder således energi från drivlinan till golvvärme i passagerarutrymmet. Solceller på taket levererar energi till 24-voltsbatterierna.

Det är inte bara batteripaketen som är modulära utan hela bussen. Movitas kan således fås i fyra längder: 8,2, 8,95, 9,7 och 10,45 meter, liksom i två bredder: 2,3 respektive 2,5 meter.

Batterierna är placerade bakom passagerarutrymmet, vilket har gjort det möjligt att ha ett helt plant golv i bussen. Det gör det i sin tur möjligt att ta fler stående passagerare än i andra bussar av samma storlek. Passagerarnas stolar är uppvärmda. Hela bussen är höj- och sänkbar vilket gör tillgängligheten god, även för exempelvis rullstolsburna resenärer.

Busworld äger rum i Bryssel den 18 – 23 oktober.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)