Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nödvändigt med standard för digitala staket

Debatterade geofencing i Almedalen gjorde Kristoffer Tamsons(M), Region Stockholm; Jurong Li, Volvo Bussar; Daniel Helldén(MP), trafikborgarråd Stockholm, Maria Krafft, Trafikverket och Karl Orton, Keolis.

Det behövs standarder för geofencing, så kallade digitala staket. Det framhölls från flera deltagare i en debatt om geofencing och busstrafik som arrangerades av Keolis i Almedalen i veckan. ”Vi vill inte ha en massa nya system och lösningar i våra bussar när vi nu implementerar system för geofencing”, poängterade Karl Orton, chef för verksamhetsstöd hos Keolis när han som inledande talare och paneldeltagare deltog i ett seminarium som hade rubriken Geofencing – säkrare trafik och städer med hjälp av tekniken.

I panelen, som modererades av Sveriges Bussföretags Anna Grönlund, deltog också Maria Krafft, Måldirektör, Trafikverket, Jurong Li, Nordenchef, Volvo bussar, Kristoffer Tamsons(M), Trafikregionråd, Region Stockholm och Daniel Helldén(MP), Trafikborgarråd, Stockholms Stad.

Karl Orton inledde med att berätta om det pilotprojekt med geofencing i den ordinarie trafiken som Keolis nu driver i Dalarna. Ett projekt som enligt Karl Orton varit lyckosamt, även om skepsisen från många förare inledningsvis var stor.

– Vi har haft dialoger och implementerat systemet steg för steg. Våra förare har kontinuerligt lämnat synpunkter och vi har lyssnat. Idag är i stort sett alla positiva, förklarade Karl Orton.

Maria Krafft, som lett styrgruppen i arbetet med Trafikverkets regeringsuppdrag kring geofencing, betonade vikten av att dra lärdom och nytta av de olika pilotprojekt och tester som nu genomförs. Syftet är att kunna bygga en nationell struktur för geofencing i städer och för det nationella vägnätet.

Maria Krafft såg positivt på att bussbranschen nu går före, men betonade att övrig nyttotrafik inte ligger långt efter.

Daniel Helldén berättade att Stockholms Stad ser positivt på tekniken, som ett sätt att ge nyttotrafiken företräde och bättre framkomlighetsmöjligheter. På en fråga från Helen Berg, MK Bussresor som var en av åhörarna, bekräftade han också att i hans tankar fanns turistbussarna med som användare i ett sådant system, för att underlätta deras verksamhet i staden.

Jurong Li poängterade att tekniken finns här och nu, nästa steg är att hitta samarbetsformer mellan alla olika berörda aktörer och dra fördelar av de möjligheter tekniken ger. Han kände sig också trygg i att tekniken är säker och robust.

– Men självklart kan ingen idag garantera 100-procentig säkerhet i något digitalt system, kommenterade han.

Kristoffer Tamsons reste frågan kring standarder, apropå Karl Ortons oro för att bussarna ska belastas med ännu fler olika it-system och tekniker som inte pratar med varandra. Anna Grönlund undrade om inte detta var en fråga för nationella eller framförallt europeiska och internationella branschorganisationer.

Som nyvald ordförande i Svensk Kollektivtrafik höll Kristoffer Tamsons med, så frågan lär dyka upp hos såväl Sveriges Bussföretag som Svensk Kollektivtrafik och Bil Sweden framöver. Och självklart hos deras europeiska och internationella branschorganisationer.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)