
Att Nobina och Skånetrafiken har elektrifierat hela stadsbusstrafiken i Landskrona har bidragit till den starka ökningen av fullelektriska bussar i Sverige i år. Foto: Skånetrafiken/Peter Kroon.
Antalet elbussar i trafik i Sverige ökar nu i snabb takt, även om de alltjämt är relativt få jämfört med bussar med förbränningsmotor. Men under det första halvåret i år sattes nästan dubbelt så många elbussar i trafik i landet som under hela förra året. Det framgår av siffror från Power Circle och ELIS, Elbilen i Sverige.
Vi det senaste månadsskiftet fanns 172 fullelektriska bussar i trafik i Sverige. Av dessa sattes 77 i trafik under årets första sex månader. Förra året sattes 42 fullelektriska bussar i trafik i Sverige.
Bland de större tillskotten i elbussflottorna under det första halvåret finns fullelektriska ledbussar från VDL till Transdev i Umeå liksom till Arriva i Helsingborg, samt eldrivna tolvmetersbussar från BYD till Nobina i Landskrona och Transdev i norra Storstockholm.
Diagrammet här nedan visar antal elbussar i trafik (alltså inte nyregistreringar) i Sverige för varje månad, från och med mars 2016 till och med juni 2019. Diagram: www.elbilsstatistik.se .
Samtidigt såldes minst 230 nya biogasbussar i Sverige under första halvåret. Bådadera är bra för minskad klimatpåverkan och bättre luftkvalitet i Sverige.
BilSweden rapporterar också statistik på bussar. I tillägg till de 77 elbussarna har det nyregistrerats minst 230 nya biogasbussar under första halvåret. Bådadera bidrar stort till både fortsatt låg klimatpåverkan och bättre luftkvalitet i Sverige.
Dock har Bilswedens registreringsstatistik brister. Där redovisas inte direktimport, vilket innebär att exempelvis BYD:s elbussar inte syns i siffrorna. Man bör också skilja mellan nyregistreringar och försäljning.