Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris får jätteorder på elbussar

Solaris har skrivit ett ramavtal om 250 elbussar till lokaltrafikföretaget ATM Milano. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris fortsätter att ha stora framgångar med sina elbussar i Europa. Företaget har nu skrivit ett ramavtal med lokaltrafiken i Milano, ATM, om leverans av upp till 250 batteribussar till den norditalienska storstaden. De första 40 ska börja levereras i juni nästa år. Avtalets värde uppges av Solaris vara 192 miljoner euro, cirka 2,04 miljarder SEK.

Ramavtalet om de 250 elbussarna till Milano är en av de största enskilda order som Solaris hittills har fått, likaså den hittills största enskilda ordern på elbussar i Europa.

ATM avser att helt fasa ut dieselbussar ur sin flotta till år 2030.

De bussar som Milano har valt är Solaris Urbino 12 electric som tillverkaren själv ser som sitt flaggskepp. Bussen vann också titeln Årets Buss i Europa 2017.

De tolv meter långa bussarna kommer att utrustas med Solaris egna högenergibatterier med en total kapacitet på drygt 240 kWh. Laddning sker via pantograf som sänks ner mot busstaket från laddstationer. Dessutom sker långsam laddning via plug-inkontakt i depå.

Drivlinan består av en elektrisk axel med två integrerade motorer om vardera 110 kW.

Bussarna kommer naturligtvis att vara försedda med USB-kontakter för resenärerna, informationssystem och videoövervakning. För föraren finns bildskärmar som gör det möjligt för denne att se dörröppningarna och pantografen, liksom en backkamera.

Luftkonditionering är standard och kapaciteten är 82 passagerare, varav 26 sittande.

Solaris har sedan 2014 levererat 150 bussar till Milano, varav 25 elbussar. Hittills har Solaris levererat mer än 40 elbussar till Italien.Förutom till Milano har leveranserna skett till Bergamo och Bolzano. Den sistnämnda staden har nyligen också beställt tolv bränslecellsbussar från Solaris.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)