Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alla laddtekniker för Mercedes elbuss

Alla sätt att ladda på samma plats. Daimler Buses har vid sin fabrik i Mannheim byggt upp en laddstation för stadsbussen eCitaro där alla laddtekniker kan användas: pantograf på busstaket, pantograf som sänks nmer från laddstationen eller kabel med CCS-kontakt. Laddstationen har en effekt på 1,2 megawatt. Foto: Daimler Buses.

När Mercedes-Benz för något år sedan först presenterade sin battteridrivna stadsbuss eCitaro uppgav företaget att det var depåladdning via kabel som gällde. Nu erbjuder Mercedes istället ett antal olika möjligheter till laddning. På bussfabriken i Mannheim, Tyskland, där eCitaro tillverkas har Merceds nu etablerat en laddstation för olika laddtekniker, både för eget bruk och för information till kunderna.

För att spara markyta är laddstationen byggd som en brygga på fem meters höjd där själva laddutrustningen är placerad under ett tak. Laddstationen är tänkt att användas under själva produktionen av eCitaro och inför leverans av bussarna till kund.

Men stationen kan också användas för att testa olika laddtekniker, nya protokoll för kommunikation mellan laddstation och buss eller ny hårdvara för laddning. Här kan också kunder få information om olika laddningslösningar.

Laddstationen är kompatibel med alla befintliga laddtekniker på marknaden: 150 kW laddning via kabel, 300 kW snabbladdning via pantograf på bussen eller via inverterad pantograf, alltså en pantograf som sänks ner mot skenor på busstaket. Laddutrustningen kommer från två olika tillverkare.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)