
Den internationella kollektivtrafikunionen UITYP har presenterat ett användbart policydokument om att införa elbussar. Arkivbild: Ulo Maasing.
Elbussar förbättrar luftkvalitén i städerna, bidrar till att motverka klimatförändringarna och gör städerna mer hälsosamma att leva i. Det konstaterar den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, i ett nytt policydokument. UITP har tagit fram dokumentet inför den stora, internationella konferens om busstrafik som man arrangerar i anslutning till bussmässan Busworld i Bryssel, Konferensen, International Bus Conference, hålls den 21-23 oktober på Busworld på Brysselmässan.
UITP:s rapport The Impact of Electric Buses on Urban LIFE betonar elbussarnas betydelse för luftkvalitet, livskvalitet och hälsa för dem som bor och vistas i städerna. Men rapporten framhåller också nödvändigheten för beslutsfattare att värdera kostnader och nytta med elbussar. Där måste man också väga in de långsiktiga ekonomiska effekterna av elbussar och vad de betyder för människors hälsa i jämförelse med de direkta kostnaderna för själva elbussystemen.
Elbussar bidrar enligt UITP till att ge städer ett effektivt och attraktivt bussystem. De ger städerna en möjlighet att förnya sin strategi för persontransporter och mobilitet och kan bidra till att lyfta både kollektivtrafikens och stadens image.
UITP går i policydokumentet igenom en rad områden för att ge beslutsfattare nödvändiga och nyttiga kunskaper när det gäller elbussar. Bland annat tar man upp hur laddinfrastruktur för bussarna påverkar staden, liksom olika laddmetoder med fördelar och nackdelar och vilka krav dessa ställer.
Trafikplanering och drift är ett annat område som dokumentet belyser. Att införa elbussar är inte detsamma som att byta en busstyp mot en annan, betonar UITP. Istället ställs helt nya krav på planering där en rad faktorer måste vägas in som man inte behöver ta hänsyn till vid konventionell busstrafik. Dokumentet betonar också att det inte finns en lösning som passar överallt. Lokala förutsättningar påverkar i stor utsträckning både planering och trafik.
Utbildning av förare och depåpersonal är viktigt när man inför elbussar. Dessa kräver ny kunskap hos medarbetarna, inte minst av säkerhetsskäl. Men även räddningstjänst, polis och andra aktörer i samhället måste utbildas i hur elbussar och laddinfrastruktur påverkar deras arbete.
Dokumentet avslutas med en rekommendation om fjorton handfasta punkter för beslutsfattare att ta tänka på vid introduktion av elbussar.
Lämna ett svar