Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oslo är Nordens elbusshuvudstad

På Alnabru i Oslo finns idag Nordens största elbussdepå. Depån visades på onsdagen med bussar från de tre operatörer som kör elbussar i Oslo: Norgesbuss, Nobina och Unibuss. Foto: Redink/Ruter.

Oslo och omkringliggande Akershus har nu Nordens största elbussflotta med 115 elbussar och fem bränslecellsbussar i trafik. I samband med en stor, nordisk konferens om elbussar visade trafikhuvudmannen Ruter på onsdagen Nordens största laddanläggning för elbussar på Alnabru i den norska huvudstaden. De 115 elbussarna i Oslo utgör tio procent av Ruters bussflotta och minskar utsläppen av koldioxid med 5 500 ton per år. Det motsvarar utsläppen från 3 500 dieseldrivna bilar.

Dessutom minskar utsläppen av kväveoxid med 38 ton, vilket motsvarar 7 100 dieselbilar. Utsläppen av partiklar minskar med motsvarande 3 300 dieselbilar. De närmaste åren ska elbussarna i den norska huvudstaden bli avsevärt fler.

– Sedan vi inledde tester med elbussar 2017 har vi gått igenom en både innovativ och lärorik process tillsammans med våra operatörer. Alla har blivit mer erfarna och upplever mindre och mindre risker med att anskaffa och driftsätta elbussar i en allt större omfattning.

– Investeringen i elbussar och nödvändig infrastruktur innebär en merkostnad på omkring tio – femton procent. Men vi har redan sett en prisnedgång på elbuss i de anbudsupphandlingar som vi har genomfört de senaste två åren. Troligen kommer utsläppsfria alternativ att vara lönsamma kring 2025, allt eftersom de nordiska marknaderna får mer erfarenhet av elbussar och att efterfrågan troligen ökar, säger Ruters planeringschef Snorre Lægran.

Nästa år sätts ytterligare 41 nya elbussar i trafik i Oslo och Akershus. Till det kommer ytterligare 128 elbussar som ska sättas i trafik 2025. 2021 och 2022 inleds också en ny kontraktsperiod för flera avtalsområden i Oslo. Ruter har där som ambition att få in ett betydande antal elbussar.

De tre elbussoperatörerna i Oslo har valt bussar från olika tillverkare: BYD, VDL, Solaris och Volvo. Foto: Redink/Ruter.

Elbussarna i Oslo och Akershus körs av tre operatörer: Unibuss, Norgesbuss och Nobina. Företagen har valt olika bussleverantörer och totalt åtta olika elbusstyper är i trafik.

Unibuss har 30 elektriska ledbussar och tio tolvmetersbussar från VDL samt två tolvmetersbussar från Solaris. Nobina har valt den kinesiska busstillverkaren BYD som leverantör och har totalt 44 elektriska ledbussar. Norgesbuss har sammanlagt 29 tolvmetersbussar från Solaris, Mercedes-Benz och Volvo.

Bussdepåerna är också ombyggda för att klara en storskalig trafik med elbussar. På Alnabru i Oslo har Nordens största elbussanläggniong etablerats. Anläggningen har en kapacitet på 10 MW och kan ladda 30 elektriska ledbussar samtidigt. Ytterligare fyra depåer har anpassats för elbussar med såväl snabbladdning som långsam laddning i depåerna. På två ändhållplatser finns pantografladdning.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)