Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms tadxipoddar expanderar

Stockholms eldrivna taxipoddar expanderar. Foto: Bzzt AB.

Bzzt, de små eldrivna taxipoddarna i Stockholm, ökar nu sitt trafikområde rejält. Från starten för drygt två år sedan har Bzzt endast täckt in delar av Stockholms innerstad, men från och med måndag går det att ta sig fram snabbt och utsläppsfritt genom hela innerstan, inklusive Söder och Kungsholmen. Dessutom börjar podtaxibolaget köra i många andra delar av innerstan som tidigare var mörka fläckar på zonkartan.

– Det här är vad kunderna önskat sig och något vi har vi velat göra ända sedan starten. Ska vi vara ett bra komplement till kollektivtrafiken och ett alternativ till bil och gammeltaxi – som är miljövänligt på riktigt – så måste vi finnas i hela innerstan. Nu gör vi äntligen det, säger Mirja Ahrén, vd för Bzzt Stockholm.

Det område som från och med måndag kommer att trafikeras av Bzzt blir från måndagen dubbelt så stort som hittills. Förutom Söder och Kungsholmen börjar de små taxipodarna trafikera Kristineberg, Fredhäll, Marieberg, Reimersholme, hela Lindhagen, hela Stadshagen och en liten bit av Solna (området runt Karolinska Universitetssjukhuset).

Det var i maj 2017 som Bzzt lanserades i Stockholm. Själva tjänsten är helt appbaserad. Kunden beställer en podtaxi med en app och betalningen sköts automatiskt när man hoppar av. Det hela bygger på ett egenutvecklat mjukvarusystem som håller koll på poddarna, fördelar körningar och hjälper förarna att navigera i stan.

Förutom föraren kan två passagerare åka i en pod. Poddarna är klassade som EU-mopeder och har en toppfart på 45 kilometer i timmen. Räckvidden på en laddning är 6 – 7 mil. Alla sittplatser är försedda med trepunktsbälten. Vid dåligt väder sätter man på tygdörrar som ska hålla vädret ute, vid kyla sätts värmefläktar in.

Priset för att bli skjutsad frön dörr till dörr i taxipod ligger i nivå med vanliga enkelbiljetter i kollektivtrafiken.

I våras fick Bzzt 7,5 miljoner kronor i utvecklingsstöd av Energimyndigheten. Pengarna ska användas till att utveckla företagets drift, teknik och mjukvara. Bzzt har som mål att varje fullt aktiv taxipod, som är i drift under företagets öppettider, ska kunna spara in motsvarande en genomsnittlig årsförbrukning av el hos en villa – 20 000 kWh.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)