Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vind i snurrande segel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen. Bild: Scandlines/Peter Therkildsen.

Färjerederiet Scandlines ska installera rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen som trafikerar rutten Rostock – Gedser, en linje som är flitigt anlitad av svenska bussresearrangörer. Scandlines har skrivit avtal om installationen med Norsepower Oy Ltd om installation av Norsepowers rotorsegel på fartyget.

Med rotorseglen kommer hybridfärjan att ytterligare minska sina utsläpp. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen – samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser och Rostock i söder går nästan i rät vinkel i förhållande till den förhärskande västliga vindriktningen. Det skapar gynnsamma förutsättningar för att använda rotorsegel på färjan.

– Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen i ett pressmeddelande.

Tidigare har Viking Line beställt rotorsegel från Norsepower till sitt fartyg Viking Grace.

Rotorseglet är ett motordrivet cylindriskt segel som utnyttjar den s.k. Magnuseffekten. Magnuseffekten är ett tryckskillnadsfenomen, som ger upphov till dragkraft.

Fenomenet baserar sig på att en roterande yta möter vinden med olika tryck från olika sidor av föremålet, varvid föremålet förflyttas mot det mindre trycket. Skillnaden i lufttrycket mellan en snurrande rotors fram- och baksida ger upphov till en kraft som drar fartyget framåt. Rotorseglet har jämfört med ett traditionellt segel en bättre verkningsgrad i förhållande till sin yta.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)