Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elsatsning välkomnas av Bil Sweden

Bil Sweden välkomnar satsningar på elektrifiering av transportsektorn. Foto: Ulo Maasing.

De svenska fordonsleverantörernas branschorganisation välkomnar de satsningar på elektrifiering som regeringen föreslår i budgetpropositionen. Regeringen har där aviserat olika satsningar i budgeten för att påskynda elektrifieringen och underlätta användandet av laddbara fordon.

– Att regeringen fortsätter att satsa på laddinfrastruktur för bilar, bussar och lastbilar är välkommet. Industrin är beredd att satsa stora belopp för att ta fram konkurrenskraftiga elektriska fordon. Då gäller det att politiken också gör sitt och investerar i utbyggd laddinfrastruktur och inför rätt styrmedel, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden.

Regeringen tillsätter bl.a. en elektrifieringskommission vars uppgift är att påskynda arbetet för att fasa ut fossila transporter. En ny klimatpremie för ellastbilar föreslås också. Den premien föreslås slås samman med den tidigare elbusspremien och det gemensamma anslaget till dessa klimatpremier förstärks med 20 miljoner för 2020 till totalt 120 miljoner kronor.

”Att regeringen tillsätter en kommission är bra. Nu gäller det att snabbt komma igång och bygga bl.a. elvägar och fler publika laddstationer längs våra vägar. Det finns en tydlig relation mellan utbyggd laddinfrastruktur och registreringar av laddbara fordon. En nyligen släppt rapport av ACEA visar att i EU-länder där det finns färre än en laddningspunkt per 100 km är totalmarknaden för registreringar av laddbara fordon under en procent”, fortsätter Mattias Bergman.

”Regeringens satsning på stöd för elektrifieringen av lastbilar och bussar är positivt, vilket tillsammans med satsningar på laddinfrastrukturen är avgörande för att vi ska klara våra gemensamma klimatmål”, fortsätter Mattias Bergman.

Regeringen tillsätter bland annat  en elektrifieringskommission vars uppgift är att påskynda arbetet för att fasa ut fossila transporter. En ny klimatpremie för ellastbilar föreslås också. Den premien föreslås slås samman med den tidigare elbusspremien och det gemensamma anslaget till dessa klimatpremier förstärks med 20 miljoner för 2020 till totalt 120 miljoner kronor.

– Att regeringen tillsätter en kommission är bra. Nu gäller det att snabbt komma igång och bygga bl.a. elvägar och fler publika laddstationer längs våra vägar. Det finns en tydlig relation mellan utbyggd laddinfrastruktur och registreringar av laddbara fordon. En nyligen släppt rapport av ACEA visar att i EU-länder där det finns färre än en laddningspunkt per 100 km är totalmarknaden för registreringar av laddbara fordon under en procent, kommenterar Mattias Bergman.

– Regeringens satsning på stöd för elektrifieringen av lastbilar och bussar är positivt, vilket tillsammans med satsningar på laddinfrastrukturen är avgörande för att vi ska klara våra gemensamma klimatmål.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)