Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutstriden om Arriva har börjat

En av Arrivas bussar i trafik åt SL. Foto: Ulo Maasing.

En försäljning av den internationella persontransportjätten Arriva Group rycker allt närmare. Arriva har även en omfattande buss- och tågtrafik i Sverige. Under oktober kan ett slutgiltigt beslut väntas. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är tre så kallade hedgefonder aktuella som köpare: Apollo Global Management, Carlyle Group LP och Lone Star Funds. Hedgefonder är investeringsfonder som har mycket större handlingsfrihet än till exempel aktiefonder.

De tre fonderna är föga kända i kollektivtrafikkretsar men har rejäla ekonomiska muskler. Apollo har en aktieportfölj på 194 miljarder dollar, cirka 1890 miljarder kronor. Carlyle Groups portfölj uppgår till 203 miljarder dollar (1970 miljarder SEK) och Lone Star äger tjugo fonder som tillsammans har en aktieportfölj på 85 miljarder dollar (825 miljarder SEK).

Samtliga har således finansiella muskler som är tillräckligt starka för att investera omkring fyra miljarder euro (43 miljarder SEK) som prislappen på Arriva lär ligga på.

I mars meddelade Deutsche Bahn att man planerade att sälja Arriva för att betala av en del av sina skulder. DB köpte Arriva 2010 för 1,6 miljarder pund (cirka 18,5 miljarder SEK).

För en dryg månad sedan hade fler än tio företag anmält sitt intresse för att köpa hela eller delar av Arriva, vilket vi då rapporterade om. Till dessa hörde Go-Ahead Group, Stagecoach Group och Transdev Group liksom ComfortDelGro från Singapore och Metroline från Storbritannien. Samtliga ville dock endast ta över delar av Arriva, något som nu inte är aktuellt. Istället ska Arriva säljas i ett stycke.

Arriva är idag verksamt i fjorton länder, transporterar omkring två miljarder passagerare om året och har cirka 53 000 medarbetare.

En försäljning av Arriva har diskuterats i flera år och har hela tiden ryckt närmare.

I januari skrev den tyska revisionsdomstolen i en rapport till förbundsdagen, alltså det tyska parlamentet, att Deutsche Bahn bör göra sig av med Arriva. Revisionsdomstolen kan närmast jämföras med den svenska Riksrevisionen, även om man till skillnad från denna också har en dömande funktion i vissa frågor.

Anledningen till att domstolen riktade hård kritik mot Deutsche Bahns innehav av Arriva var att järnvägsbolaget ägde hundratals företag i utlandet, bland dem Arriva. Men samtidigt som DB har expanderat våldsamt i utlandet har man stora svårigheter att klara sina egna investeringar i Tyskland de kommande åren, främst i järnvägsnätet.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)