Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny teknik för laddning av elbussar hämtas från spårväg

Alstom lanserar sin teknik för snabbladdning av elbussar med bland annat en buss från finska Linkker. Enligt Alstom kan tekniken användas på elbussar av många modeller från olika tillverkare. Foto: Alstom.

En ny teknik för att snabbladda elbussar nerifrån lanseras nu av den stora tåg- och spårvagnstillverkaren Alstom, som de senaste åren också har etablerat sig som busstillverkare. Det är den första prototypen i världen för konduktiv snabbladdning av elbussar underifrån. Tekniken är en vidareutveckling av Alstoms system SRS för att försörja spårvagnar med el utan luftledning. Alstom presenterade i veckan en prototyp av SRS för elbussar i den spanska staden Malaga.

I Malaga visade Alstom i veckan tekniken med två elbussar. Det var dels en buss från finska Linkker som också har bussar rullande i Luleå, dels ett exemplar av Alstoms unika elbuss Aptis.

SRS för elbussar bygger på Alstoms laddteknik SRS för spårvagnar som redan finns i drift i franska Nice. Alstom uppger också att tekniken, som gör det möjligt att köra spårvagnar utan luftledning, har sålts till tolv städer runt om i världen och redan har använts för mer än 40 miljoner kilometers spårvägsdrift.

Under bussen finns kontaktdon som sänks ner mot en laddplatta i körbanan. Foto: Alstom.

Tekniken används nu på en av stadsbusslinjerna i Malaga, linje 1. Det är konduktivt och bygger på att en strömavtagare på bussens undersida sänks ner mot en platta i körbanan vid exempelvis en hållplats. Men det kan också användas i depåer och på parkeringsplatser.

Laddplattan i körbanan är endast strömförande när en buss står exakt rätt placerad över den. Foto: Alstom.

Föraren kör in och stannar bussen över laddplattan i vägbanan. Den felmarginal som föraren har är 70 centimeter i färdriktningen och 25 centimeter sidledes. Därefter sänks strömottagarna på bussen ner mot laddplattan, något som tar mindre än en sekund varpå bussens batterier snabbladdas på fyra till fem minuter.

Systemet uppges vara helt säkert och laddplattan i körbanan är strömförande endast när bussen är rätt placerad direkt över denna. Kontaktdonen på bussens undersida är helt gömda.

Enligt Alstom är systemet konstruerat så att det kan användas på en rad olika bussar, oavsett tillverkare eller modell. Bussar från olika tillverkare kan också blandas på en och samma linje, som på linje 1 i Malaga.

Alstom menar att SRS för elbussar erbjuder flera fördelar för såväl operatören som för den som äger infrastrukturen. Genom frånvaron av laddstationer för snabbladdning via pantograf blir påverkan på stadsmiljön avsevärt mindre. Själva laddstationerna finns ju i körbanan, medan utrustningen för elförsörjning enkelt kan integreras i själva hållplatserna.

I bussdepåer slipper man det omfattande och komplicerade behovet av lösningar för pantografladdning. SRS ger, enligt Alstom, därmed betydligt lägre kostnader när det gäller att anpassa depåer till elbussar.

Projektet i Malaga är döpt till Paloma och medfinansieras av EU.

Här är en video, producerad av Alstom, som visar hur tekniken fungerar i Malaga:

 

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)