Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stort busskifte i Örebro län

En av 120 nya bussar som sätts i trafik i Örebro län i samband med att operatörerna Keolis och Nobina petas av länstrafiken. Foto: Region Örebro län.

Totalt 120 nya bussar rullar på måndagen ut i kollektivtrafiken i Örebro län och och med att regionen nu tar över en stor del av busstrafiken i egen regi utan upphandling. Det gäller stadstrafiken i Örebro samt regiontrafik i stora delar av Örebro län. Luftkonditionering, USB-uttag för laddning av mobiler och fler platser är några av nyheterna på de nya bussarna.

Hälften av bussarna i Örebro län byts ut i år till följd av att avtalen som Region Örebro län har haft med trafikföretagen Nobina och Keolis nu har gått ut. Istället tar samhällsägda Svealandstrafiken över. De resterande blåa bussarna kommer att finnas kvar till år 2023, då de lackeras om eller byts ut i samband med att de befintliga trafikavtalen går ut.

– De nya bussarna kommer att bli ett lyft för kollektivtrafiken. Det känns verkligen kul att få erbjuda detta till våra befintliga och tillkommande resenärer, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken.

På vissa av bussarna i stadstrafiken kommer det finnas en extra dörr för att underlätta avstigning. För de yngsta som reser med regionbussar kommer det att finnas två inbyggda barnstolar med fempunktsbälten ombord. Barnstolen känns lätt igen, då den har rött tyg medan övriga säten har blått.

– Det har varit viktigt för oss vid inköpen av nya bussar att ta till vara på våra resenärers tidigare önskemål om förbättringar. Vi vill kunna erbjuda en bekväm och trygg resa, säger Fredrik Eliasson.

Svealandstrafiken är ett bolag som ägs av Region Örebro län tillsammans med Region Västmanland. De två länen kommer att ha samma utseende på bussarna och ha en gemensam bussflotta.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)