Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen miljövinst med elsparkcyklar – tar resenärer från kollektivtrafiken

Elsparkcyklar på Odenplan i Stockholm. Staden tillhandahåller gaturum gratis för elsparkcykelföretagen, medan andra som utnyttjar marken, exempelvis kaféer, får betala många tusenlappar för varje kvadratmeter de nyttjar. Den här – och många andra parkeringar i Stockholm utnyttjas som marknadsplats av cykelföretagen. Foto: Ulo Maasing.

De allt mer populära elsparkcyklarna – i Stockholm finns minst 8 000 – bidrar inte till minskade utsläpp från trafiken. Istället ersätter de ofta resor med kollektivtrafik eller gång och cykel. Det framgår av en rapport från konsultföretaget WSP som Dagens Nyheter har tagit del av.

– Det är svårt att dra slutsatsen att de faktiskt bidrar till hållbarhet. Jag vill inte säga att de inte betyder något, men eftersom elsparkcyklarna oftast ersätter cykel, gång och kollektivtrafik är deras påverkan inte så stor, säger Felix Miranda Thyrén, transportekonom på WSP till DN.

Oftast distribueras elsparkcyklarna med dieseldrivna skåpbilar. Här är en danskregistrerad(!) sådan som har kört in på bussgata vid Odenplan i Stockholm och sedan parkerat på trottoaren för att lasta ut cyklar från företaget Lime. Foto: Ulo Maasing.

Den genomsnittliga resan med elsparkcykel är 1,7 kilometer,. I Stockholms innerstad ersätter de resor med kollektivtrafiken, i ytterstade resor med bil, promenad eller cykel.

I rapporten jämförs sju städer runt om i världen: San Francisco, Toronto, London, Stockholm, Auckland, Singapore och Dubai.

För att resorna ska kunna ha någon ordentlig inverkan krävs, enligt WSP, att fordonen integreras med redan befintlig kollektivtrafik, såsom biljettsystem, priser och hållplatser, skriver DN.

Enligt DI digital är den genomsnittliga livstiden för en elsparkcykel 40 dagar. Fordonens totala positiva miljöpåverkan torde därmed vara ytterst tveksam. I Sverige finns idag minst tio företag som hyr ut elsparkcyklar och använder gatumark som sin “butik” utan att betala för sig.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)