Flera skånska kommuner får nu pengar tillbaka från Skånetrafiken för de avgifter de har betalat för serviceresor. Anledningen är att kostnaderna för serviceresorna minskar, trots att antalet färdtjänstresor ökar.
Sedan årsskiftet använder Skånetrafiken ett nytt avtal för färdtjänst. Tidigare var ersättningen en fast kostnad, men nu debiteras kommunerna för de verkliga kostnaderna efter en avstämning varje halvår.
Nu är den första avstämningen gjord och den visar att flera kommuner får återbäring. Ändå har antalet resor med färdtjänst ökat med 2,5 procent första halvåret. Det beror på att styckepriset per resa blivit billigare.
Efter de första sex månaderna ligger kostnaden 2,9 miljoner kronor lägre än budget, vilket innebär en justering av kommunernas bidrag, säger Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
Samtidigt är kunderna mer nöjda med Serivceresor som sedan maj 2018 sköts i egen regi av Skånetrafiken.
– Vår uppföljning visar att vi levererar bättre kvalité till våra kunder. Det gäller punktlighet, bemötande, trygghet, rätt kund i bilen samt den faktiska upplevda väntetiden i telefonen. Trots att kostnaderna minskar så kan vi se bättre leveranser till kommunerna, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Skånetrafikens Serviceresor.
– Vi har förbättrat våra rutiner och satt in personal där behoven är som störst. På så sätt blir verksamheten mer effektiv så rätt personer får rätt resor i rätt tid.
Totalt är 24 kommuner med i Serviceresor som hanterar cirka 5 000 resor per dygn.
Lämna ett svar