När Skånetrafikens budget för nästa år ska spikas ligger ett extra fokus på bussatsningar i Malmö. Den budget som politikerna i Region Skånes kollektivtrafiknämnd ska besluta om på fredag omsluter totalt 6 586 miljoner kronor. Det är 376 miljoner kronor mer än årets budget. Bland annat utökas MalmöExpressen, linje 5 i Malmö, som har blivit en stor framgång. På flera andra linjer i Malmö ökas också kapaciteten, bland annat genom att ledbussar sätts in.
Budgeten öppnar för den största satsningen på Malmös kollektivtrafik sedan MalmöExpressen introducerades 2014. Pengarna används bland annat till två nya bussar på linje 5 (MalmöExpressen) vilket ska bidra till såväl bättre punktlighet som fler avgångar. De två nya bussarna har köpts begagnade från Norge.
På linje 6 har arbetet redan påbörjats med att byta ut bussarna till längre ledbussar som kan ta avsevärt fler passagerare i rusningstid – allt för att undvika trängsel ombord.
Även på linje 32 har insatserna påbörjats och redan i augusti gick Skånetrafiken från femton- till tiominuterstrafik. Linje 1 kommer att förlängas till det nybyggda området Elinelund. Även på denna linje kommer ledbussar att sättas in för att öka komforten för stadens resenär.
En arbetsgrupp har utsetts för att undersöka vilka alternativ Skånetrafiken kan erbjuda i områden med få resande.
Ett pilotprojekt för så kallade för flexibla nattstopp testas på linje 551 i Kristianstad och linje 35 i Malmö. Flexibla nattstopp innebär att föraren stannar på resenärens önskemål även vid platser som inte är hållplatser. Syftet är att öka känslan av trygghet för dem som reser sent.
Lämna ett svar