Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiförare fortsatt värstingar på vägen

Taxiförarna är fortsatt vägens värstingar när det gäller efterlevnad av hastighetsregler. Foto: Michael Erlandsson.

Fler än nio av tio taxiförare kör för fort. Taxiförarna fortsätter att tillhöra värstingarna när det gäller att bryta mot fartgränserna, trots att myndigheterna aktivt har arbetat med de stora taxibolagen för att få förarna att bli mer laglydiga. Men det har inte blivit bättre. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna bland taxiförarna ligger på ungefär samma höga nivåer som 2017.

Studien har avgränsats till två vägsträckor där andelen taxitrafik är hög: E4 mellan Stockholm och Arlanda samt riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Där har hastighetsmätningar med laser gjorts av NTF under perioderna april – juni 2017 och april – juni 2019. Mätresultaten har därefter analyserats av VTI.

Resultaten från studien visar fler än 90 procent av taxiförarna kör för fort på de studerade vägsträckorna där hastighetsbegränsningen är 80 km/tim.

– Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor, men det återspeglas inte på vägen när det gäller hastighetsefterlevnad, säger Anna Vadeby på VTI som lett studien. Det behövs nya arbetsmetoder för att få företag att prioritera frågan

Hösten 2017 och 2018 har Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen fört dialog med de stora taxibolagen för att tillsammans hitta lösningar för en bättre hastighetsefterlevnad. Tidigare studier har också visat att företag som arbetar systematiskt och långsiktigt med hastighetsfrågan når bättre resultat vad gäller hastighetsefterlevnad. Men när det gäller taxiförarna har det uppenbarligen inte hjälpt.

– Det handlar om att beställare tar ansvar, företagen tar ansvar och föraren tar ansvar, och givetvis ska vi som berörd myndighet ta vårt ansvar och se till att reglerna följs, säger Mikael Kyller, utredare på Transportstyrelsen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)