Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tusen mil utan förare

Busstillverkaren Yutong har slutfört ett projekt med fyra självkörande bussar som har kört 10 000 kilometer. Nu blir trafiken ordinarie. Foto: Yutong.

Den kinesiska busstillverkaren Yutong nådde i veckan 10 000 kilometers körning med fyra autonoma, självkörande, bussar i ett område i staden Zhengzhou i Kina, ”intelligent island”. Hela området, som är ett högteknologiskt utvecklingsområde, täcks in av ett 5G-nätverk. Projektet drivs av Yutong i samarbete med provinsregeringen i Henan. Trafiken startade den 17 maj i år med fyra Yutong L4 bussar i trafik på allmän väg.

– Bussarna har nu varit i trafik under fyra månader och kört 10 000 kilometer utan några olyckor, samtidigt som de transporterat närmare 10 800 personer, både allmänhet och besökande studiegrupper. Siffrorna från projektet visar tydligt den teknologiska och industriella förändring vi går igenom med hjälp av 5G+, artificiell intelligens, så kallade big data med mera och som kommer att i grunden förändra vårt sätt att leva, förklarar Dai Yulong, biträdande chef för ledningen för Intelligent Island.

Big data utgörs av digitalt lagrad information av sådan storlek, att det är svårt att bearbeta den med traditionella databasmetoder. Big data innefattar tekniker för mycket stora databaser, datalager och informationsutvinning.

I och med att bussarna, döpta till Xiaoyu, i projektet nu kört 10 000 kilometer övergår projektget från att vara ett försök till att köra ordinarie trafik på en ringväg på Intelligent Island.

Ombord finns varken instrumentbräda eller ratt, men bussarna “ser” trafikljus, fotgängare och andra hinder och lämnar också aktivt företräde till utryckningsfordon.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)